Tuesday, May 22, 2012

hormati diri ... hargai hati





ermm ... ntah mengapa tetiba jer aku terfikir pasal diri dan hati  ... sejauh mana kita mengenali diri dan hati kita sendiri ? ... adakah kita menghormati diri kita sendiri ? ... setinggi manakah penghargaan untuk hati kita ?

... teringat pesan emak ( arwah ) masa aku diarahkan bertugas ke daerah lain " kerja kat tempat  orang ... jaga diri " tapi masa tu aku x ambik pot sangat ... aku anggap tu perkara biasa jer ... al maklumlah masa tu masih darah muda ... semua perkara dianggap satu cabaran ... hehehe ! lagipun masa tu setiap cabaran macam satu keseronokan ...

... tapi la ni ... dalam usia sebegini ... cara menangani setiap cabaran yang mendatang lebih matang ... banyak benda yang perlu difikirkan dan diambil kira ... mungkin sekarang ni aku lebih menghormati diri atau dalam kata lain lebih menghargai apa yang ada disekeliling ... agaknya sebab dipengaruhi persekitaran kut ! ...

... sebenarnya banyak perkara yang aku fikirkan sejak akhir2 ni ... tentang diri ... tentang hati ... tentang semua yang ada kat sekeliling ... isk ! kenapa le aku nak susahkan diri fikir pasal semua ni ek ? ... ntahlah ! mungkin ni masa yang sesuai untuk buat anjakan paradigma kut ... hehehe

... so kesimpulan dari pemikiran yang lahir dari diri ... terbit dari hati ... dan ilham dari Dia Yang Maha Mengetahui apa terbaik untuk setiap makhluk ciptaNya .... aku putuskan hormati diri ... hargai hati sebagai anugerah istimewa dari Nya ... titik !

~ andai satu masa nanti perasaan itu hadir dan membenih dalam diri ... dalam hati ...sesungguhnya itu takdir yang ditetap oleh Nya .

 

No comments: