Friday, February 15, 2013

Doa

Suatu ketika ...

Akmal   : acik ! amal nak berhenti kerja
Aku      : ( terdiam seketika ... sambil memikir apa hujah terbaik ) sabar lah dulu ...
               bukan senang  nak cari  kerja sekarang ni .
Akmal   : nak sabar macam mane ... diorang tu pilih kasih ... orang baru masuk ...
               x tahu buat kerja ... dilantik untuk selia orang lama yang dah ada pengalaman ...
               mentang2 kaum kerabat diorang
Aku      : ( aku diam lagi ... kali ni  diam aku lebih lama ... ) kat mane2 kerja pun ada masalah
               macam ni ,  kena le sabar sikit ...
Akmal  : amal dah x boleh dah ... !
Aku     : ermm ... masa acik mula2 kerja dulu lagi susah ... kenderaan x de ... dah tu gaji hari ...
              yang penting masa tu kena sabar dan belajarlah  menghargai apa yang kita ada ...
              yang orang lain x de .
Akmal  : ( diam ... ) yelah ... tapi timbang rasa sikit kat orang lain ... ( mendatar jer suaranya )
Aku     : Allah tengah duga ni ... sabar sikit ... insyaallah ... Allah pun tengah duga diorang
             sebab x amanah jalankan tugas bila ada kuasa dan jawatan ... pastu jangan lupa doa ...
             doa selalu
Akmal  : ( diam )

sepanjang perjalanan tu ... aku berdoa dalam hati semoga Allah lembutkan hatinya ... tidak buat keputusan terburu-buru ... aku faham apa yang dia lalui ... kerja jauh dari keluarga ... sendirian ... emosi mudah tersentuh bila sesuatu yang x sepatutnya berlaku ... terjadi !

esoknya ...

Akmal  : acik ... kita nak balik
Aku     : ( ketika bersalam ) ingat rezeki tu dari Allah bukan manusia
Akmal  : ( mengangguk kepala tanpa suara )

... gitu lah kisahnya

             

No comments: