Saturday, February 8, 2014

Analogi Kehidupan ... part 5 " Muhasabah "




" Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah ( pula ) kamu bersedih hati ,
padahal kamulah orang yang paling tinggi ( darjatnya ) jika kamu orang 
yang beriman "

( suraah Ali-Imran , ayat 139 )

... rasa terkejut bila aku dimaklumkan hanya kerana perkataan " muhasabah diri " buat seseorang x leh nak tidur malam memikirkannya ... la ni aku lak memikirkan kenapa perkataan " muhasabah diri " yang memang sering kali aku gunakan tu , seolah-olah mengganggu gugat kehidupan  seseorang ... terdetik gak rasa bersalah  beb !

... so hari ni aku merajinkan diri untuk semak maksud " muhasabah " tu kat Kamus Dewan ... 

     muhasabah Ar perbuatan menilai diri ( fikiran , pendirian , dsb ) utk pembaikan diri sendiri ,
     introspeksi ;
     bermuhasabah membuat penilaian terhadapan diri sendiri : kita harus ~ supaya dapat dibina
     keyakinan diri yg lebih kukuh.

tidak ada yang luar biasa maksudnya ... perkataan itu sering aku gunakan sebagai ingatan untuk diri sendiri , kalau ada yang rasa tersindir atau sakit hati dengan perkataan ini ... aku sarankan , memang sewajarnya lah 
" muhasabah diri " ... sebab diri sendiri jer yang tahu apa yang berkeladak dalam hati kita ... apa yang berserabut dalam minda ... dan apa yang membayang dalam pandangan mata kita .... ! 

... jangan lak sampai x tidur 2 malam memikirkan apa yang tersirat disebalik " muhasabah diri " ... sebab semua jawapan tu ada pada diri sendiri ...

~ wallahuaklam ~

No comments: