Friday, February 14, 2014

Analogi Kehidupan ... part 8 " takut "




kekadang tu aku rasa takut untuk memikirkan ... takut untuk membayangkan ... takut untuk menghadapi ... takut untuk melalui ... tapi aku tahu takut itu akan membunuh jati diti ... takut akan melenyapkan kejujuran ... takut akan membuang jauh keikhlasan ... !

Takut sebenarnya hanya mainan perasaan ...nak kongsi sikit pengalaman pertama  kena transfers ke Daerah lain ( ... lama dah , 20 tahun dulu ) ... masa tu aku dimomokan dengan situasi yang bakal aku hadapi ( semua tu dari cerita2 orang terdahulu ) ketika tu banyak  perkara yang membuat aku jadi takut ... al maklum semua staf yang ada kat situ semuanya otai sedang aku belum pun sah jawatan meskipun dari segi perjawatan melayakan aku untuk memberi arahan ( berkaitan tugasan ) ...

Bertahun juga aku hanya perhati untuk memahami sikap dan budaya kerja ... sebenarnya rasa takut itu sekadar ingatan buat diri sendiri ... credit untuk mantan PPP ketika itu En. Mizuar Udin kerana memberi cabaran " x usah ubah mereka tapi biar berubah mengikut cara kita " Alhamdulillah ... aku x ubah mereka pun ... sikit pun tidak ... tapi mereka sendiri berubah tanpa mereka sedari ... kalau aku cakap aku x takut untuk buat perubahan ... bohonglah aku x takut kan ... memang aku takut apatah lagi aku  bukan orang tempatan ... yang penting yakin ... usaha ... tawakal !

Kini aku lalui lagi situasi sebegini ... mungkin kali ini aku lebih bersedia untuk menghadapinya ... aku akan lebih takut jika aku mula rasa takut untuk berkata benar .... aku akan rasa lebih takut jika aku mula rasa takut menerima kritikan tapi lebih teruja bila dipuji ... aku lebih takut kealpaan akan menjauhkan aku dari rahmat - Nya


No comments: