Thursday, March 13, 2014

Analogi Kehidupan ... part 11 " berkira ? "





 

... ni citer masa briefing 2 hari lepas ,   berkataan ini telah diulang ucap beberapa kali ... sebelum ini  dalam satu meeting yang aku hadiri  ada juga disentuh secara detail berkaitan sikap berkiranya kita ... so semalam tu macam ulang siaran ... tapi aku take note  sebab ianya dilafazkan oleh individu yang berbeza .

bila diaju soalan " you berkira x masa berkerja ? " ... aku agak termangu-mangu sekejap ... untuk menterjemahkan maksud yang tersirat ... " adakah aku berkira ? " " ermm ntahlah ... aku pun xboleh nak beri klasifikasi samada aku ni berkira atau tidak " kalau dikatakan aku ni terlalu berkira ... tentu sekali aku hanya akan focus pada skop kerja mengikut jawatan yang aku sandang ? ... tapi hakikatnya adalah " kerja aku memang aku selesaikan tapi kerja orang pun adakalanya aku tolong laksanakan " makanya ... jangan persoalkan samada orang lain berkira atau tidak .

" betul ke kita ni terlalu berkira dalam semua aspek kehidupan yang kita jalani ini ? ... mungkin ya dan mungkin tidak ... berkira ni bagus kalau kena pada tempatnya tapi yang acapkali berlaku adalah ... kalau sesuatu tu x mendatangkan keuntungan ... sikap berkira tu akan lebih terserlah ... x perlu salahkan sesiapa pun ... hanya diri sendiri  tahu apa sebenarnya yang berselirat disebalik ungkapan berkira tu ...

No comments: