Monday, March 31, 2014

Analogi Kehidupan ... part 14 " sabar "








" adakah hidup ini penuh dengan kebetulan ? tentu tidakkan ! ... sebenarnya hidup ini penuh dengan ketentuan Allah " ... kebetulan adalah kebetulan tapi ketentuan Allah adalah pasti.

... kita tinggalkan citer pasal kebetulan dan ketentuan tu ... yang ini pula citer pasal reshuffle ( ... x dapat nak dipastikan kesahihannya ) yang mula kedengaran ... so masa zam ( rakan setugas semasa di Library Tanjong Karang ) datang bertandang ... aku bertanya lagi pasal citer reshuffle ... maka tersebutlah nama2 yang tersenarai ... bla ... bla ... bla ... aku tanya lagi " diorang semua tu dah dapat surat ke ? " ... bagi aku mudah jer ! selagi x dapat surat arahan bertukar maka berita tu x sahih lagi .

... seandainya akan ada pertukaran maka itulah adalah ketentuan Allah ... apapun yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi ... mungkin ada yang kata " boleh le cakap macam gitu sebab x terlibat dengan reshuffle " ... ermmm aku cakap macam gitu sebab aku pun pernah melalui ... bukan sekali tapi 2 kali ... ini bermaksud jika berlaku lagi pertukaran yang melibatkan aku ... maka 3 kali lah aku melaluinya .

... tiada siapa yang suka bertukar ( meskipun ada yang meminta untuk ditukarkan ) tapi andai itu adalah ketentuan Allah ... kunci ketenangan hati dalam mengharungi gelodak rasa yang melanda jiwa adalah SABAR


" wahai orang-orang yang percaya , bersabarlah , dan berlumba-lumbalah kamu dalam kesabaran , dan berteguhlah dan takutilah Allah , supaya kamu beruntung "

surah Ali-Imran ayat 200






* Hidup bukan sebuah perjalanan lurus dan

mudah untuk kita lalui tanpa rintangan,

Ia adalah sebuah perjalanan di laluan
bersimpang siur , yang perlu kita cari arah
sendiri


Kita sesat , kita keliru
Dan sering kali , kita menemui jalan buntu.


Namun selalu , seandainya kita percaya , pintu
akan terbuka untuk kita lalui
Mungkin itu bukan pintu yang kita fikirkan
tetapi itulah pintu yang terbaik buat kita.


u/p : april - jun 2014 ( bertugas di Bah. Rujukan ... kira macam reshuffle le jugak kan ! hehehe )


1 comment:

Unknown said...

betul kn kak mis..sy pun pnh..tp msa sy dlu xdpt surat tp pihak atsan call..kira surat menyusul kmudian la..semua ada hikmah, hanya Allah Yang Maha Mengetahui..