Tuesday, May 27, 2014

Sikap

 
 
 
... hari ni aku hanya menjadi pendengar ... x nak komen apa-apa , hanya  mendengar ... itu yang aku lakukan , bukan x prihatin atau simpati tapi dalam menyelusuri kehidupan ... masalah , cabaran , dugaan dah jadi macam satu santapan ..."  bagai irama dan lagu ... andai dipisahkan maka pincanglah lagu , rosaklah irama " seperti kata P. Ramlee ... hehehe
 
 ... pelbagai perkara berlaku di sekitar kita  , samada kita sedar atau tidak ... berpunca dari sikap @ attitude , banyak sangat kejadian berpunca dari masalah sikap ... x kira masalah besar atau kecil ... x kira orang dewasa atau muda belia ... x kira orang berada atau kurang harta ... x kira ada kuasa atau biasa-biasa aje ... semuanya berpaksi pada sikap !
 
... teringat citer hari ahad lepas ... lokasi mini Stadium kat Pekan Sabak Bernam ... program sukan SK Dr. Latiff  , mula acara jam 7.00 am ... memandangkan Ija ( anak saudara ) terlibat dalam satu acara sukaneka ... so aku pun berbesar hati hantar dia ... 6.55 am , aku dah tunggu dia depan pagar ... 7.00 am , aku , Ija , Angah dan Cik Bedah gerak ke Stadium ... ermmm dah ramai yang sampai ... kat trek pun dah ramai bebudak warming up lari keliling padang ... Ija pun teruja sama ikut lari juga .
 
... so memandang rutin harian aku banyak yang x settle lagi ... biasalah bila hari minggu ... perkara yang harus aku lakukan adalah gi pasar Sg. Besar beli stok ikan kembung untuk kucing ( stok untuk seminggu ) pastu baru cari keperluan lain , dah selesai semua urusan ... jam 10.45 aku gi sekali lagi ke stadium ... Cik Bedah citer pasal Ija yang terlepas untuk sukaneka sebab asyik sibuk nak beli makanan bagai ... so nangis x berlagu le !
 
... dalam kereta masa balik tu ... aku pun cakap kat Ija " sebab apa Ija boleh terlepas dari sukaneka tu ... sebab utama adalah sikap sambil lewa ... x focus dan x endah ... lain kali selagi games kita x mula ... kena sentiasa ada dengan team kita ... sekarang ni sape yang rugi ? " Ija diam ... so sepanjang perjalanan tu Ija diam jer ... mungkin ada kesal dalam hati .
 
... bagi aku pulak , soal x dapat main bukan le penting sangat ... yang buat aku bising tu sebab sikap x bertanggungjawab yang menyusahkan kawan2 dalam team terpaksa cari pelajar lain untuk ganti tempat Ija . mungkin ini akan jadi pengajaran padanya.
 
... sikap x berapa cantik ni ada kat mana2 ... kekadang tu tanpa sedar menyusahkan orang lain yang tiada kaitan langsung dengan kita ... aku sendiri dah banyak melalui ... bukan x berusaha untuk mengubahnya atau mengelakkan tapi dah nama pun manusia kan mana ada sempurnanya ! ... so sabarlah hati ... hehehe
 
 
 
 
Siti Khadeeja ( Ija )
 
... kata Prof Dr. Muhaya Muhamad
 
" maafkan semua orang ,
dan halalkan semua ,
dan lupakan semua kebaikan kita pada orang ,  
dan ingat semua kebaikan orang pada kita ,
dan lupakan kejahatan orang pada kita ,
dan ingat kesalahan kita pada orang ,
ini formula untuk hidup tenang dan sihat ,
insyaAllah "
 

 
 
 
 
 

No comments: