Wednesday, May 21, 2014

Syukur




... selalu aku ingatkan diri sendiri , dalam apa2 jua situasi yang penting adalah sentiasa bersyukur dengan apa sahaja yang kita ada ... kurangkan berkeluh kesah dan merungut ( kekadang tu terlajak juga walaupun telah berusaha mengawalnya ) ... seperti yang tercatat dalam buku " bersyukur saat diuji " karya Muhd Kamil Ibrahim

... dalam banyak perkara yang berlaku tanpa sedar sebenarnya kita kurang mengucapkan syukur ... bukannya tidak bersyukur tapi perkataan syukur Alhamdulillah sering terabai , aku terbaca dalam satu artikel semasa buat paper cutting ... maksudnya lebih kurang macam gini " manusia kerapkali mengeluh dan tidak bersyukur ketika di timpa musibah " berkali-kali aku membaca dan mengungkapkan dalam antonasi suara yang berbeza ... terasa janggalkan ? adakah perlu bersyukur bila ditimpa musibah ?

... bersyukur kerana setiap sesuatu musibah yang kita lalui itu adalah ujian daripada Allah yang tersembunyi rahmat Nya ... adakalanya kita mohon banyak tapi Allah bagi sedikit , ada ketika kita mohon sedikit tapi Allah bagi banyak , ada masanya kita mohon tapi Allah tak beri apa-apa , ada waktu kita tak mohon tapi Allah tetap beri ... sesungguh Allah Maha Mengetahui  apa yang terbaik untuk kita bukan apa yang kita perlu .

... buat sahabat lama ( jika beliau membaca coretan ini )

sesuatu itu berlaku sudah tertulis sejak azali lagi ... kita sebagai hamba Nya kena terima hakikat dan belajar untuk redha ... memang menyakitkan tapi menuding jari , saling menyalahkan , menyesali keputusan yang telah dibuat bertahun-tahun dulu akan lebih menyakitkan ... seolah-olah membelakangi hukum Allah .

... lagi satu nak pesan ni ! ... kata orang arif 

" memaafkan sama seperti melepaskan bara api dari genggaman " so maafkan lah ... sesungguhnya itu lebih baik untuk semua .




No comments: