Wednesday, September 24, 2014

syukur




... bila agaknya kali terakhir lafaz " Syukur Alhamdulillah " kita zahir dari hati bukan sekadar lafaz mainan di bibir ? ntah mengapa sejak akhir2 ini aku agak emosi sikit bila cakap bab syukur ni ... apatah lagi bila ada hubung kait dengan tempat kita mencari rezeki ... x perlulah perlekehkan atau meluahkan apa yang terbuku kat hati kununnya ' x heran pun ' dengan apa yang dimiliki sekarang ... jangan kerana  rasa x gembira dengan apa yang berlaku disekeliling  ... maka dengan mudah kita menidakkan rasa terima kasih kepada Yang Maha Mengetahui .
 
... kerja dan cabaran adalah rutin kehidupan yang x pernah ada penghujungnya ... selagi kita masih bergelar pekerja atau bekerja sendiri pun akan ada cabaran ... bagaimana seharusnya kita lalui ?  ' kalau tidak  sukakan sesuatu , ubah saja ...dan sekiranya tidak mampu mengubahnya , ubah cara kita berfikir mengenainya '  itu yang aku lakukan ketika mengalami stress ditempat kerja .
 
... perlukah lafaz syukur ketika ditimpa musibah ? ... aku mengaku mudah panik dan kalut bila sesuatu diluar jangkaan berlaku ... " acik ni cepat panik lah " itu komen Didie ( anak saudara ) ... kekadang tu bukan x usaha untuk mengawal rasa panik ni dengan kaedah yang disarankan melalui buku2 yang aku baca ... syukur Alhamdulillah walaupun x berjaya sepenuhnya ... tapi lafaz syukur itu sentiasa ada dalam hati ini , tak kira lah samada yang berlaku tu negative atau positif ... tapi ambil iktibar kesan positif dari musibah yang dihadapi ... insyaAllah , Allah akan permudahkan yang lainnya .
 
... so aku nak  share satu buku yang menarik untuk dibaca " Chicken Soup for the Soul - berfikir positif " karya Jack Canfield ( ... aku baca Edisi Bahasa Melayu ) kalau di Library Daerah Sabak Bernam , boleh cari di rak 158.1 Ca ... buku ni aku baca dengan penuh penghayatan ( hehehe ) semasa hari-hari terakhir untuk menghadpi audit ... syukur sangat sebab ia memberi impak positif  dan aku merancang untuk dapatkan satu untuk koleksi peribadi .

... syukur Alhamdulillah kerana sahabat baik aku akan menerima anugerah atas khidmat dan jasa yang disumbangkan ... tahniah !
 
 

No comments: