Thursday, November 9, 2017

... kerana sayang




... ingat x masa kecik-kecik dulu bila mak marah , mesti kita ingat mak x sayang kita ... mulalah  jauh hati dengan mak ... bila mak cubit sebab dok sibuk dengar dan menyampuk orang tua bersembang ... kita rasa mak x sayang kita ... mulalah merajuk x nak makan ... dan mak akan pujuk ... pujuk ... dan pujuk tanpa rasa jemu .

... ini cerita minggu lepas , masa sembang-sembang dengan Siti Khadeeja ( anak saudara paling kecik ) ... dia ada cakap sesuatu yang buat aku gelak terbahak " eh gitu ke ... baru hari ni acik tahu ... terima kasih Ija sebab berani cakap perkara sebenar ... kalau tak sampai bila-bila pun acik tak tahu " itu reaksi aku ... Allahukhbar ... x sangkakan ... banyak perkara yang kita lakukan dengan nawaitu yang begitu ikhlas tapi menimbulkan prasangka yang lain pulak dah ! ... apapun aku memang respect kat Ija sebab perangai hampir sama dengan aku ... kalau betul kenapa nak takutkan ... hehehe

... semua anak saudara ,  dah tahu sangat perangai aku ... sebab tu bila buat sesuatu dan timbul masalah ... masing-masing dok senyap x berani buka mulut untuk bersuara ... tapi akhirnya aku tahu juga ... x perlu nak susah payah korek rahsia sebab aku pasang spy ... hehehe ... so terpaksa diorang berbanyak sabar mendengar tazkirah panjang lebar berserta positif thinking ( ... tapi istilah diorang adalah ' berleter ') ... " acik x kecik hati pun apa korang nak cakap apa... sebab acik tegur ... berleter kerana sayang ".. itu ungkapan yang sering sangat aku lontarkan kat diorang .

... kekadang tu , aku terbawa-bawa perangai ni sampai ke tempat kerja lak ... maaflah ye ... siapa yang kenal rapat atau pernah kerja bersama akan faham ... ada ketika rasanya aku bukan berleter tapi share atau saling ingat mengingat sesama sendiri ... bukan kerana benci tapi kerana sayang ... so kepada sahabat handai ... rakan taulan yang sebelum ni mungkin ada kaktus dalam hati , abaikan jer ... sebab korang adalah antara sahabat handai ... dan rakan taulan yang aku sayang ... hehehe

... ini citer 2 hari lepas ... masa aku sedang khusyuk menyiapkan statistik untuk bulan oktober ... tetiba ada pengguna ( 2 remaja perempuan ) yang masuk untuk study ... seperti lazimnya , perkara pertama adalah sedekah dengan senyuman ... kedua adalah mohon maaf dan beri info berkaitan penutupan sementara serta perpustakaan rebranding ... ketiga adalah memberi info perkhidmatan  yang paling hampir dengan tempat tinggal mereka .

... al kisahnya adalah komen spontan dan jujur lagi tulus dari mereka ... bila aku cadangkan perkhidmatan yang hampir dengan kediaman mereka ... ops  !! hehehe ... aku x nak komen apa-apa sekadar senyum jer ...  tuan empunya pun dah sendiri dengar , so fikir apa sebenarnya ... aku pun x de keinginan nak buat penjelasan lanjut ... dan tidak juga terasa nak ulas atau apa-apa yang sama ertinya dengannya ... kalau tegur tanda kita sayang ... kalau x tegur tu ...? ... faham-faham sudah !

...

No comments: