Wednesday, November 1, 2017

Perangkap hati ...




..." Allahuakhbar , sabar lah wahai hati " berkali-kali aku lafazkan untuk kekal positif dan bersangka baik dengan situasi yang ku lalui ini ... aku faham sangat semua orang ada masalah sendiri tapi tentu tidak adil untuk meletakkan masalah itu kepada orang lain ... alangkah baik dan bersyukurnya jika ada masalah ... fikir dan cari jalan penyelesaian bukan saling menuding jari ... sebab yang menjadi mangsa adalah kita-kita yang hanya melaksana berpandukan arahan ... arahan dan arahan , apatah lagi jika arahan diterima dari pelbagai sudut serta bertali arus dengan versi yang sentiasa berubah .

... inikah perangkap hati yang acapkali disebut dalam beberapa buku yang aku baca ... istilah perangkap hati ni bila mana dalam memberi komen atau membuat keputusan lebih mengikut kata hati daripada menggunakan akal fikiran ... ada ketika bukan sebab arahan tidak rasional tapi emosional terlebih kepada yang memberi arahan ... hehehe

... bila hati dah terperangkap dalam emosional maka apa jua arahan waima yang mudah untuk dilaksana menjadi rumit dan begitu menyusahkan ... ibarat " gajah sama gajah beradu tenaga , sang kancil mati tersepit kat tengah-tengah " itu cerita dulu ... la ni kalau gajah nak beradu tenaga biaq pi lah ... sang kancil akan cari akal untuk selesaikan masalah ... x gitu !


No comments: