Saturday, January 27, 2007

resah

Sebelum melelapkan mata malam tadi, aku termangu memikirkan pelbagai hal dari hal yang remeh temeh hinggalah hal negara dan macam-macam lagi......... selalu tu bila letak je kepala kat bantal terus lena .... tapi malam tadi lain ....... mungkin bunyi burung hantu yang berlagu ngeri tu buat mata aku susah nak pejam ........... seram jugak. Teringat masa zaman sekolah dulu bila burung hantu bunyi waktu subuh ...... nak mandi pun mak kena temankan ....ishhhh..penakut betul kata emak... ( terkenang arwah emak .... buat jiwa resah kerana rindu yang amat sangat, opps tak nak layan nanti nangis lak )

Mungkin pelbagai perkara berlaku kat pejabat sepanjang minggu lepas buat aku susah nak tidur lena ............ ada masanya malas nak fikir tapi takut perkara kecil akan jadi besar pulak ! susahnya faham sikap dan perangai orang .... hari lain , esok lain ...... aku sentiasa berusaha untuk buat terbaik dan jadikan suasana di pejabat penuh keseronokan ..... tiada masam muka, tiada prasangka, tiada.....tiada.....tiada....bla..bla...bla... tapi mustahil rasanya ....selagi manusia bernama manusia semua itu mustahil kan.... hanya doa dapat dipanjatkan ke hadrat Ilahi semuga dihapuskan perasaan prasangka, rasa benci, jiwa-jiwa yang terseksa dan hapuskan semua sifat buruk...... sebenarnya ingatan ini lebih kepada diri aku sendiri ..... manalah tahu ada hati-hati yang terguris atas percakapan dan perbuatan aku tanpa aku sendiri... aku pun manusia jugak kan .

Untuk honey ! kenalan baru ..... emm yang aku anggap lebih sebagai adik daripada rakan sekerja ... terima kasih kerana sentiasa beri peluang aku belajar lebih tentang it .... ingat ! alam pekerjaan adalah sekolah kehidupan so jangan cepat tension bila ada masalah ... banyak sabar,sabar,sabar,sabar dan sabarrrrrrrr.......... kan orang yang sabar disayangi Allah, banyak lagi perkara-perkara yang akan mengajar kita apa erti persahabatan , iri hati , kesedihan dan tawakal ...... hati-hatilah ...... fikirlah sebelum berbuat sesuatu " fikir pelita hati ".

Untuk bunga ! kena belajar jadi berani dan bertanggungjawab, keluar dari sangkar ketakutan yang merugikan diri dan organisasi kita, nyata kebenaran dan tunaikan sumpah kita untuk memberi perkhidmatan terbaik ......... masa ni kena buktikan .....jangan biarkan penyelewengan berlaku tanpa usaha untuk menghalangnya .... anggap je apa yang kita lalukan sebagai satu jihad ....... memang pahit menyatakan kebenaran .......... aku pernah lalui semua itu dulu ....... jadikan pengalaman aku sebagai perangsang untuk kau bertindak ...... kita mungkin akan jadi orang-orang yang tak popular dan tidak disukai ..... biarkannnn ........... yang penting adalah keikhlasan dalam perkhidmatan yang kita berikan. Bertindaklah ........ aku doakan kali kau berjaya melakukan .......

Opps !!! lega rasanya dapat luahkan apa yang menganggu fikiran walaupun sekelumit cuma tapi rasa puas ........ malam ni aku boleh tidur lena .......... sebab esok kan ahad .... tak perlu bangun awal ..... . Malam ini kalau burung hantu berbunyi jugak......... ehmm aku bayang alunan merdu si pungguk merindukan bulan .

" Ya Allah kupohonkan keampunan dan keredhaan Mu, permudahkan jalan hidupku , jadikan aku insan yang sentiasa bersyukur akan kurniaMU, berikan keberkatan dan ketakwaan kepada semua teman-temanku, sesungguhnya Engkau maha pemurah lagi maha mengasihi - Amin Ya Rabbil Allamin.

1 comment:

Lidah Penghunus said...

assalamualaikum. jemputlah ke http://lindunganbulan.blogspot.com http://karyamuslim.blogspot.com dan http://dppkkj.blogspot.com