Monday, February 5, 2007

kenali diri

Pernah anda terfikir untuk lebih mengenali diri sendiri ? aku baca petikan artikel ini ketika menemankan anak saudara membeli peralatan untuk kuliahnya ...... sempatlah aku selak beberapa helaian buku ....... tapi alamak terlupa lak judul buku itu ..... semasa memandu ke pejabat hari ini persoalan itu timbul dalam kotak fikirku ......... dah seminggu berlalu baru hari ini aku berkesempatan untuk membuka minda dan menyediakan ruang fikir .......... ahhh.. mungkin masa memandu bersendirian ini merangsang aku untuk menilai dan mengenal diri...... tentu lucukan bila orang tak mengenali dirinya sendiri .........

Cuba kita tanya soalan itu pada diri kita sendiri ......... tentu jawabnya.... mustahil kita tak kenal diri sendiri .......... hanya orang kurang siuman aje yang tak kenal diri sendirikan .............. tapi sejujurnya Aku masih belum benar-benar mengenali diri sendiri dan kini aku masih berusaha untuk mengenali diri sendiri. Bila duduk sendirian aku suka memikirkan masa lepas ..... bukan menyesali apa yang telah berlalu tapi lebih kepada muhasabah diri agar aku tak lakukan kesilapan yang sama ......

Aku ingin sekali melakukan apa yang aku rasa benar ........ tapi hati kecilku masih lagi penuh dengan keraguan dan akhirnya menguburkan segala keinginan itu ...... adakalanya aku rasa amat terseksa jiwa menahan perasaan yang sepatutnya aku luahkan ......... baru-baru aku sedih yang amat sangat ....... melihat penindasan berlaku di depan mata sedangkan aku tidak dapat berbuat apa-apa ....... hanya ini dapat kuluahkan " Ya Allah berikan aku keampunan dan berikan mereka-mereka yang merasa teraniaya kesabaran dan murah rezeki mereka" .

Aku sering terperangkap dengan keinginan diri sendiri dan keperluan menjaga hati orang lain ..... pelik ?? Sebenarnya selagi manusia itu masih boleh berfikir ........ sikap hipokrit tak dapat dikikis kerana adakalanya kita terpaksa, tentunya tiada siapa yang paksa tapi itulah hakikat kehidupan - terima kasih midah kerana sentiasa jawapan bagi setiap persoalan. " otak yang malas berfikir akan menyebabkan jiwa kita mati " aku masih ingat kata-kata itu.

Setiap kejayaan perlukan pengorbanan itu ungkapan biasa kita dengar tapi perlukah kita korbankan orang rasa gembira insan lain demi membina kegembiraan kita ......... sudah keringkah rasa kemanusiaan kita ? Minggu ini penuh dengan pelbagai cerita ....... yang pasti aku perlu lebih menilai diri ........ membina lebih banyak keyakinan diri ........ lebih mengikhlaskan diri dalam apa jua yang aku lakukan ......... lebih membuka ruang fikir bahawa manusia tiada kesempurnaan .......... lebih mendekatkan diri dengan Nya ............ lebih menutup ruang yang akan menimbulkan fitnah .............. lebih apa lagi ye !!!!

Buat anda yang membaca:-

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang di kaki
Jika berguru kepalang ajar
Bagai bunga kembang tak jadi

No comments: