Thursday, February 8, 2007

Apa dah jadi .......!!!!

6 Februari lepas ramai yang meluahkan rasa sedih , terkejut dan marah yang amat sangat bila Utusan Malaysia menyiarkan berita beserta gambar bayi yang dibuang bagaikan sampai di negara kita yang masih tinggi budaya penyayang ....... tentu tidak menjadi kejutan jika semua ini berlaku negara-negara dunia ketiga kerana mereka masih punya alasan kekurangan makanan atau tiada kemudahan perubatan .... tapi semua itu berlaku di Malaysia.

ketika membaca artikel tersebut .... jauh disudut hati aku tertanya-tanya siapa lah manusia berhati binatang yang tergamak melakukan penganiayaan seperti ini.... seorang insan kerdil yang berupaya dibiar seolah-olah dijatuhkan hukuman bunuh bukan atas kesalahanya. Meskipun mungkin kelahiran tidak kehendaki biar ia hidup agar dosa akibat terlanjur tidak ditambah dengan dosa sebagai pembunuh.

kita seharusnya memikirkan bagaimana cara untuk mencegah peristiwa menyayat agar tidak berulang lagi ......... setiap dari kita punya peranan ......... pantaulah kemana arah remaja kita, bimbingan berterusan, jadikan mereka seperti kawan dan berusahalah fahami gelodak jiwa mereka ....... jangan mudah menjatuhkan hukuman atas ketelanjuran atau membiarkan mereka hanyut tanpa bantuan ........... memang mereka bersalah...... tapi pernahkah kita terfikir mungkin kita juga bersalah ..... masyarakat juga bersalah kerana sering memikirkan mereka atas keterlanjuran itu .......... tidak prihatin dengan sifat remaja yang punya naluri tinggi suka mencuba ........ dan pelbagai lagi.

kita selalu sering mengabaikan sikap ambil tahu dan leka dengan kehidupan sendiri ... kerana kita sering merasakan segala macam gejala sosial yang berlaku itu tidak akan berlaku kepada anak, adik atau saudara kita.

dari itu mulai saat dan ketika ini cuba untuk lebih bersikap jaga tepi kain orang bukan cari keburukan tapi untuk kebaikan ........... tanamkan sikap ambil tahu ............ bantulah mereka-mereka telah sesat dihujung jalan ........ bimbing dan pimpin mereka ke pangkal jalan ........ jadi insan yang lebih menghargai remaja dari insan yang tahu menghukum.

No comments: