Wednesday, February 28, 2007

kusut ..........

Seminggu aku tinggal keseronokan untuk menulis kerana kesibukan dalam rutin kerja harian yang tak pernah ada akhirnya ...., dalam kesibukan kerja itu ada pelbagai cerita dan gosip tersebar ...... agh .... tak aku pun kena tempias gosip juga ....... tapi itulah hakikat yang terpaksa diterima bila ramai kawan ..... bukanlah kawan lelaki ......... tapi kawan perempuan .

Arwah mak pernah pesan ( masa aku mula masuk ke dunia pekerjaan ... lama tu dah hampir 20 tahun ) hati-hati bila bercakap.... kerana kawan hari ini , esok mungkin jadi musuh, sebagai manusia yang serba serbi kurang aku terlupa pesan itu ...... kini aku terima akibat daripada kealpaan itu.

Dulu , kalau ada masalah aku anggap satu cabaran ......... jarang sekali aku menitis airmata tapi kini hati mudah hiba , mudah tersentuh , terasa begitu mengganggu rutin harian dalam seminggu lepas mungkin aku dah letih dengan semua perkara remeh yang menyesakkan ruang fikir atau kekental jiwa dah semakin menipis agaknya.

Esok 1 mac ....... aku tanamkan keazaman biar berjuta prasangka dan gosip melanda ...... aku dah bersedia kerana aku yakin setiap ssesuatu kejadian dan peristiwa ada hikmah yang tersembunyi dan tak capai akal kita .... manusia yang lemah ini ...... Allah berikan sedikit kekusutan agar kita tidak leka dengan kurniaNya ....... dan sentiasa bersyukur atas nikmatNya.
Ya Allah sesungguhnya segala kebaikan dan dan kebenaran itu dari Mu dan segala kelemahan dan kekurangan adalah dari diriku.

Muhasabbah adalah jalan terbaik untuk menilai diri, lebih mengenali diri , memperbaiki diri , menyingkirkan semua titik hitam dalam hati ...... dugaan sekecil zarah ini telah merosakkan jalur hidup aku selama seminggu ...... amat memalukan.

Ya Allah ...
ku pohonkan keampunanMu
berikan aku ketabahan menghadapi dugaanMu
permudahkan jalan hidupku
Ya Allah...
peliharakan diriku dari fitnah dan hasad dengki
jauhkan diri dari kesesatan yang nyata dan tersembunyi
sesungguhnya Ya Allah .... Engkau maha mengetahui lagi maha mengasihani
Amin.

No comments: