Wednesday, April 29, 2009

laluan masih berliku ... part one

oktober 2009 ni ... tarikh keramat aku dah dok kat ofis ni 15 tahun ! ... sama le maksudnya aku dah berkelana cari rezeki diluar daerah 15 tahun ! ... sama le ertinya aku menghabiskan separuh masa seharian diluar daerah 15 tahun ! ... huh ! lama tu ...!!!

... sekadar mengimbau kenangan lalu ... aku berhijrah ke daerah ini okt 1994 ( ... x tau nk kata suka atau terpaksa ) ... seingat aku bila dikhabarkan aku akan diserapkan ke jawatan tetap setelah hampir 7 tahun berstatus sambilan ... aku rasa bersyukur sangat " alhamdulillah " ... tapi bila berita itu kepilkan sekali dengan " ... akan bertukar " aku jadi betul2 terkedu ...! masa tu gak semua perasaan menyerbu masuk ... runsing ... sangsi ... takut dan boleh kah aku ? ... berjaya kah aku ? ... apalagi masa tu aku dikhabarkan reputasi ' hitam ' yang di labelkan kat ofis baru tu ... aku mula kalut ... nak terima atau menolak ... emm ! setelah menolak ... mencampur ... mendarab ... dan membahagi segala buruk baiknya ... akhirnya aku terima dengan memotivasikan diri sendiri " ... hidup adalah satu perjuangan " ( ... dan sampai sekarang pun itulah kata2 bagaikan azimat dlm diri )

... hari pertama ... minggu pertama ... bulan pertama ... tahun pertama ... dan perkara pertama yang aku lakukan kat ofis baru tu adalah memerhati cara staf lama berkerje ... belajar memahami sikap dan tanggapan mereka dalam rutin tugas ... pastu mulakan tugas mengujudkan apa yang x de ... aku rasa macam nak tarik diri ... semua perubahan yang dibuat sukar diterima ... aku dianggap bagai duri dalam daging ... aku dianggap pencetus gelora dalam suasana aman ciptaan mereka ... dan aku tahu aku x diterima sepenuhnya disitu ... tapi apa nak buatkan ... aku hanya memikul amanah !

... aku banyak belajar erti hidup dan kehidupan sejak berhijrah ke sini ... mengenal ragam dan kerenah manusia ... menilai antara budi , hati dan pekerti ... selalu aku ingatkan diri ... ikut resmi padi merunduk tapi berisi ... rendah diri tapi jangan hilang jati diri ... !

... 5 tahun pertama penuh misteri .... staf berganti namun aku masih disini !

:-)

* ... esok 5 tahun kedua !

No comments: