Friday, July 24, 2009

... bercakap dengan diri sendiri ?

... masa buat paper cutting hari ini ... aku terbaca artikel ni ... aku baca artikel ni 2 x ... sebab pengisiannya menarik dan penuh manfaat untuk dihayati bersama ... terasa rugi lak kalau x dapat dikongsi bersama ...

' atasi tekanan dengan bercakap pada diri anda sendiri '
* mukadimah *
Hidup penuh cabaran
Ramai yang kecundang dan tidak kurang pula melihat dunia dengan wajah suram,
kelam dan serba berjerebu.
Hidup tidak bermaya dan penuh sedih seakan tidak ada harapan lagi , kecewa dan tertekan.
untuk menghadapi tekanan adalah dengan cara berkomunikasi dengan diri anda
sendiri ...
bercakaplah dengan diri anda
mulakan dengan
1
" aku harus siap menghadapi hidup ini ... apa pun yang terjadi hidup di dunia ini hanya sekali.
aku tidak boleh gagal dan sia-sia tanpa berguna ...
tugasku adalah menyempurnakan niat dan ikhtiar.
Segala yang terjadi aku serahkan kepada Allah Yang Maha Tahu , yang terbaik bagiku ..."
2
" aku mesti reda dengan kenyataan yang terjadi ... dan episod yang harus aku jalani
aku harus menikmatainya dan tidak boleh larut dalam kekecewaan berterusan ...
kekecewaan dan sakit hati tidak akan merubah segalanya selain membuat diriku sengsara "
3
" aku tidak boleh menyusahkan diri ... aku harus yakin hidup ini bagai siang dan malam pasti silih berganti ... begitu juga masalah yang menimpa pasti ada akhirnya
aku patut bersabar "
4
Evaluasi ( menilai ) diri
segala yang terjadi mutlak adalah izin Allah dan Allah tidak berbuat sesuatu yang sia-sia ...
pasti ada hikmah disebalik setiap kejadian ... sepahit apa pun pasti ada kebiakan yang terkandung didalamnya, apalagi disingkap dengan sabar dan benar
5
" Allahlah satu-satunya penolongku ... aku harus yakin ... tidak ada yang mustahil bagi-Nya...
kerana segalanya adalah milik-Nya dan sepenuhnya dalam kekuasaan-Nya "
ingatlah selalu janji-Nya
" Sesiapa yang bertaqwa kepada-ku, nescaya ku beri jalan keluar dari setiap urusannya
dan Ku beri rezeki ( pertolongan ) dari tempat yang tidak terduga. Dan sesiapa yang bertawakal kepada-Ku , nescaya akan Ku cukupi segala keperluannya"
( QS. 65 ( At-Thalaq) : 2-3 )
... artikel ni panjang ... aku hanya ambik sedikit sahaja pengisiannya ... kalau nak baca artikel penuh nya ... rujuk kat akhbar harian metro ... 12 jun 09 ...ruangan tazkirah remaja bersama Mohd Zawawi Yusoh ...
... tapi kena le tengok tempat gak kalau nak bercakap dengan diri sendiri ... jangan lak sampai menimbulkan fitnah dan tanggapan buruk orang pada kita ... !

No comments: