Thursday, April 18, 2013

sesekali tu ...

assalamualaikum ...

ni citer semalam

... sesekali tu kena menoleh ke belakang sebelum meneruskan langkah ... berpaling ke belakang tu bukan bermaksud untuk berundur tetapi menilai atau sekurang-kurangnya mengingati jejak-jejak yang ditinggalkan ... jadi bila melangkah ke hadapan kita x mudah lupa apa yang pernah kita lalui dulu ... mana yang baik sematkan kat hati biar ianya kekal di situ ... mana2 yang kurang baiknya ... jangan lak di buang terus tapi jadikan sempadan ... agar tidak diulang !

... sesekali tu Allah beri peluang kamu merasai apa yang pernah kamu lakukan pada orang lain ... amarah ... sakit hati ... benci ...bla ...bla ...bla ... tapi yakinlah Allah beri peluang ni bukan sebab untuk menzalimi kamu ... sesungguhnya Allah tidak menzalimi hambaNya 

... sesekali tu kerana belajar kenal diri sendiri ... jika mengharapkan yang terbaik , adakah kamu sudah lakukan yang terbaik ... jika kamu ingin dihormati , adakah kamu menghormati ... jika kamu ingin disayangi , sedangkan kamu berbuat apa yang dibenci ... jangan letak semua kesalahan pada orang lain ... tapi belajarlah menerima kelemahan dan kekurangan diri ... itu lebih baik ( manusia mana ada yang sempurna kan ! )

... sesekali tu bila berjalan jangan dok asyik mendongak ke atas jer ... sesekali kena gak tunduk ... mana le tahu ada lopak ke ... bonggol ke ... paku ke ... kaca ke ... x gitu !

* ... belajar sesuatu hari ni ... " kerja ikut skop " ( ^_^ )

No comments: