Tuesday, April 30, 2013

... x layak !


... first time berurusan dengan LHDN ... rasa gabra jugak ... masa terima surat dari LHDN borang BE ( borang nyata individu ) rasa pening lalat gak nak mengisinya ... bukannya apa ... takut salah isi ... so semalam aku dan awer ( anak saudara ) gi kat LHDN Teluk Intan .

... lebih kurang jam 2.30 pm ... kami sampai kat situ ... terus di arah ke Tingkat 3 ... alahai ! ramainya ... dah macam pasaran saham lak ... hehehe

... semuanya sibuk mengadap komputer ... aku berdiri agak lama kat situ ... x tahu nak rujuk kat sape ... rasa segan jugak  ... tapi buat muka ala2 x malu gitu ...

" cik ... saya nak kat rujuk kat siapa ye " 
" pertama kali isi e-Filing ye "
" ye ... pertama kali "
" bagi I/C " ... aku pun serahkan I/C dan borang EC sekali

x lama tu aku terima sehelai kertas ( LHDN certificate tegistration system for authorised personal ) kat kertas tercatat nama , no rujukan . no cukai pendapatan dan no pin e-filing
" guna jer mana2 komputer " ... aku pun tinjau2 mana komputer yang x digunakan ... alhamdulillah dipermudahkan

... login no pin e-filing ... semuanya bermula ... masuk segala data yang diperlukan ... ( segala butir pendapatan dan potong zakat / derma / pembelian buku ... aku siap kira ) ... terima kasih pada petugas yang sedia membantu semasa proses memasukkan semua maklumat ...

... jam 15.38.49 ( aku print pengesahan penerimaan e-BE bagi tahun taksiran 2012

... part yang suka dan teruja nak tahu :

* Jumlah Cukai Yang Dikenakan                : RM 0.00
   CUKAI KENA DIBAYAR                  : RM 0.00
  ( CUKAI TERLEBIH BAYAR )          : RM ... dot..dot ..dot :-)


e-Filing LHDNM
Mudah Tepat Selamat

No comments: