Friday, November 29, 2013

"... kita yang terpilih "


" ...kta yang terpilih " ungkapan ni selalu aku katakan bila ada yang menyuarakan rasa kecewa jika masalah melanda ... dan minggu lepas kata-kata ni juga aku guna pakai untuk meredakan rasa x puas hati Along ( anak saudara )

... masalah ni kat mana-mana pun ada ... kerja makan gaji ke ... kerja sendiri ke ... selagi kerja kita tu ada hubung kaitnya dengan manusia ... selagi tu le akan ada masalah ... hatta kalau kita kerja sendiri pun akan ada jer masalah nye ! ... aku faham sangat apa yang Along rasa dan lalui ... situasi kerja tapi macam x kerja ... mencuri waktu kerja ( bukan curi barang tau ... tapi curi tulang ) ... x fokus ( ada gak yang x tahu apa sebenar kerja sendiri ) ... apatah lagi dia bekerja ruang lingkup yang ramai staf ... memang macam2 perangai ... aku selalu pesan " biarlah mereka buat perangai ... asalkan kita x buat perangai " ... ingat tujuan kita bekerja bukan sekadar cari rezeki tapi cari juga keberkatan ... !

... x perlu fikir kita tertindas ... anggaplah diri kita adalah orang-orang yang terpilih ... Allah pilih kita untuk diuji dengan sedikit duga ... agar kita tahu makna sabar dan ikhlas ... kita buat kerja dengan baik ... dan jangan berhenti berdoa ... urusan yang lain tu biar Allah putuskan.

... memang akan rasa sakit di hati , bila membiarkan kepincangan berlaku sedang kita tahu ... tapi di atas kita masih ada mereka2 yang mempunyai kuasa untuk bertindak ... kalau mereka membiarkan walhal mereka juga tahu ... x perlu komen apa-apa !

... cuma aku pesan kat Along " kekadang  tu bila sekali kita buat silap dan kita ditegur atau kita dikritik ... itu tanda Allah dan orang disekeliling masih sayang kan kita ... sebab Allah dan mereka yang ada disekeliling  x nak kita hanyut dalam kesilapan yang berterusan ... lagi sedihkan kalau bila kita buat silap tapi orang sekeliling x berani nak tegur atau kritik  ... adakah itu juga tanda sayang mereka dengan membiarkan kita hanyut dalam kesilapan tanpa noktah "  wallahuaklam .


No comments: