Friday, November 1, 2013

manja dan berkira .... ?



" adakah kamu manja dan berkira ?

" ermm ... ntah x tahu "
" mungkin iya ... mungkin tidak "
" kamu rasa kan ... aku ni manja dan berkira ke ? " ... hehehe

... manja dan berkira ... ermm manja dan berkira ... ungkapan ni aku dengar semasa aku menghadiri satu meeting ( bila dan meeting apa biarlah rahsia ek ! ) ... tapi ungkapan ni sentiasa jer berlegar-legar kat minda sebab istilah manja dan berkira tu ditujukan kepada siapa sebenarnya ?

... yelah ... nak tahu juga kategori manja tu yang macam mana ? ... kategori berkira tu yang macam mana pula kan ... ! adakah dianggap manja bila memohon ehsan agar disediakan suasana kerja yang selesa ... yang selamat ketika menjalankan tugas ? ... adakah dianggap manja bila mengharap arahan tugas disampaikan secara berhemah dan jelas ...? dan adakah dianggap berkira andai bersuara untuk kebenaran ? ... adakah masih dianggap berkira andai menyempurnakan tugas orang lain ? ... adakah dianggap berkira jika tidak mengiyakan setiap kata ?

... jika semua ini termasuk dalam kategori manja dan berkira ... kenalah nilai semula diri sendiri ... kalau rasa diri manja dan berkira ... mudah terasa dan x leh terima kritikan ... x leh nak terima pandangan orang lain ... sukar untuk mengakui kesilapan diri ... maka itulah le tanggapan kita untuk orang lain ... dalam erti kata lain ... klu kita anggap orang disekeliling kita manja dan berkira ... itulah gambaran kita yang sebenar-benarnya .


No comments: