Monday, November 18, 2013

realiti kehidupan


... alangkah bagusnya kalau realiti kehidupan macam kita tonton telemovie atau drama kat tv atau macam kita baca novel-novel yang melambak kat pasaran sekarang  ... semuanya berakhir dengan happy ending ! x de sedih hiba atau duka nestapa ... ada ke realiti kehidupan yang macam tu ... ? yang Allah x uji langsung dengan cabaran ?

... tetiba aku teringat 20 tahun dulu ketika aku diarah berhijrah ke daerah lain ... hingga kini aku masih terasa apa yang pernah aku lalui ... perasaan dan semangat itu masih tetap sama dan kekal ... kerana realiti kehidupan sememangnya begitu ... ada sedih ... ada duka ... ada kesakitan ... ada cabar ... ada duga ... ada uji ... ada senyum ... ada suka ... ada gembira ... ada masnisnya !

... kemarin ... semalam ... hari ini ... esok ... dan hari-hari seterusnya adalah realiti kehidupan yang perlu kita lalui ... yang perlu diperjuangkan ( ... eh ! macam nak gi berperang lak  ) ... apa yang kita lalui kerapkali memberi impak positif dan negatif ... begitu juga nilaian mereka yang ada di persekitaran kita .

... kehidupan tanpa cabaran ... macam hidup tanpa jiwa ... kata-kata ini adalah motivasi diri sendiri bila cabaran melanda ... x kisah lah walaupun aku rasa amat tertekan dengan semua duga yang sentiasa mengiringi perjalanan  hidup ini ...aku berusaha untuk fokus " kehidupan aku adalah milik Allah " ... x perlu fikir sangat apa yang orang fikir tentang aku ...

... kekadang tu apa yang kita lihat bukanlah realiti kehidupan tapi sekadar lakonan tanpa pengarah ... nampak indah dan cantik pada pandangan mata kasar ... hakikat kebenaran yang terselindung hanya Allah yang tahu ... banyak perkara yang hakikatnya aku dan kamu tahu tapi demi kelangsungan sebuah kehidupan ... biar Allah putuskan segalanya .




No comments: