Friday, November 7, 2014

Aku : dia & kenangan

 
 

... Dia sahabat lama ... lama sangat ... sebenarnya aku dah lupa akan wujudnya Dia ... sehinga aku dihubungi 5 Syawal  yang lepas ... Dia kata tidak berhubung bukan bermakna Dia dah lupa tapi sebab no phone hilang ... so masa Dia berkemas untuk pindah rumah ... Dia terjumpa  buku catatan yang tercatat no telefon rumah aku ... Dia gembira bila secara kebetulan aku yang menerima panggilan hari tu ... dan aku pulak x tahu nak kata apa ... nak kata gembira tidak juga ... nak kata x suka tidak juga ... hanya aku terkejut jer ! mungkin sebab dah lama x berhubung atau sebenarnya aku pun dah lupa apa saja tentang Dia .

... bila Dia mula mengimbau kenangan yang telah lama berlalu , aku hanya mendengar sahaja ... bagi aku apa yang berlalu biarkan berlalu x perlu pun dikisahkan semula ... apatah lagi jika ia akan lebih menyakitkan ... luahan rasa  menyesali ...  terkilan ... terluka ...  tidak akan mengubah apa-apa pun ... dan sekali lagi aku mohon kemaafan  ( seperti yang pernah aku lafaz lama dulu )

... sebagai manusia biasa yang serba serbinya kurang ... apa yang aku dan Dia putuskan dulu , memang terkesan juga dalam hati ... tetapi syukur Alhamdulillah , Allah titipkan aku hati yang tabah , dan keyakinan yang tinggi serta jiwa yang kental untuk lalui semua gelodak rasa ketika itu ... mungkin juga sebab dalam hati ketika itu hanya ada perasaan suka bukan dot ... dot ... dot ... tapi aku tahu Dia amat terkesan ... sejak dari itu aku dan Dia tidak berhubung langsung ... bukan kerana benci tapi itu yang adalah yang tebaik ... meneruskan rutin kehidupan macam biasa ... sesekali tu dari kejauhan ini aku titipkan doa semoga Allah berikan yang terbaik untuk Dia .

... 20 tahun x berhubung apatah lagi bersua muka ... hakikatnya aku dah buang Dia jauh  dari ingatan ... biar apa pun anggapan Dia pada aku ... aku x marah pun ... dalam menyelusuri kehidupan bukan hanya ada aku dan Dia sahaja ... bila bukan hanya ada aku dan Dia sahaja  , maka  banyak perkara perlukan pertimbangan dan perhatian yang setara ... dan bila akhirnya aku memilih dan Dia juga memilih atas dasar pertimbangan dan perhatian yang sewajarnya ... demi untuk diri sendiri serta mereka2 yang ada disekeliling aku ... juga mereka2 yang ada disekeliling Dia .

... maaf sangat- sangat jika aku pernah melukakan ... dan x perlu jejaki tapak yang telah kita tinggalkan tetapi teruslah melangkah ... sesungguh itu lebih baik  .

... jangan cari nilai negative dari apa sahaja yang kita lalui tapi cari hikmah yang tersembunyi yang kita nikmati tanpa disedari . ... wallahuaklam .

 

No comments: