Friday, November 28, 2014

5 hari ...


... ni cerita minggu lepas , dah lama sangat aku merancang nak bercuti tapi selalu aku kiv  ( keep in view ) kan jer sebab banyak benda kena kasi settle baru le selesa nak bercuti ... selepas program Bahasa dan Sastera hari tu dan sebelum Hari Bertemu Pelanggan ( masih dalam perancangan ... flow pun masih dalam proses ) ... aku dah selak-selak calendar untuk cari masa yang sesuai ... bukan nak pergi mana-mana pun ... saje nak lepak-lepak kat rumah sambil layan kucing-kucing , baca novel-novel yang masih dalam plastic lagi ( beli masa Pesta Buku PWTC ) , menjahit , tanam pokok bunga ( hobi baru ni ) , memasak ( yang selalu ingin aku laku tapi .... hehehe ) .
 
... aku isi borang cuti untuk tempoh 2 hari iaitu hari khamis , jumaat dan akan sambung hari sabtu jika ayu x jadi cuti ... bila ayu call x jadi cuti hari sabtu so aku kira ini bonus le sebab aku akan bercuti hingga hari isnin ( ahad dan isnin tu memang cuti am ek ! )
 
... hari khamis tu aku dah nyah kan handphone ... aku letak kat dalam kereta sebab aku x nak ada call berkaitan kerja ... bagi aku mudah selepas waktu pejabat adalah masa untuk diri sendiri ... kalau ada emergency diorang tahu le macam mana nak contact aku ( guna telefon rumah beb ! )
 
... sepanjang 5 hari tu memang aku rasa bebas sangat ... seronok juga walaupun x gi mana-mana pun ... selalu tu bila aku rancang nak cuti mesti aku rancang nak gi jalan-jalan ... tapi kali bercuti di rumah ... rutin harian aku setiap hari , setiap pagi ... x kira le aku kerja atau cuti adalah KUCING ... lolo , lilo , nemo , cici , joji , jojo , tam . dot , miko , kecik  dan 8 ekor lagi tu semuanya aku panggil manja ( sebab dah x tahu nak nama apa ... ) termasuk le 5 ekor lagi kucing ( ibu dan 4 anak yang aku ambil masa Program Alam Sekitar kat Tonggak 10 ) ... time bagi makan memang selalu kalut tapi time tu jugak paling sunyi sepi tanpa suara kucing ... semua kucing khusyuk makan jer !
 
... bab baca novel memang dah satu kemestian ... x kira le cuti atau tidak ... tapi x le setiap hari aku baca novel ... aku baca semua buku janji beri impak positif ... kebanyakan buku-buku tu aku beli untuk koleksi peribadi ( terutama novel , aku beli online ... ada less lagi ) ... aku jadikan membaca ni habit ... kerja  buku ... tidur buku ... makan buku ... main buku ... buku ... buku ... buku ... hehehe
 
... jahit menjahit ni aku buat sebab nak siapkan baju sendiri dan tempahan jahit langsir ( sikit jer ! ) pastu mesin lak meragam ... hisk ! sabo jer .... hasrat untuk tanam bunga pun aku kiv jer sebab hujan ... memasak ? time kerja selalu aku rancang nak cuba macam-macam resepi bila cuti ... tapi bila dah cuti ni ... aku masak yang simple je ! ( dalam hati bukan sape pun nak makan ... aku je yang makan sorang )
 
... selepas 5 hari bercuti ... masuk ofis pagi tu , aku dipanggil oleh PPP sebab cuti direct 3 hari ( tidak termasuk ahad dan isnin yang memang cuti ) ... aku terangkan dengan sejelas-jelasnya ... x tahu dia faham atau tidak tapi aku memang rasa " hisk ! hisk ! sabo jer hati " ... cuma nak peringat untuk diri sendiri ... setiap arahan atau kata yang dilontarkan , kalau boleh dirakam ... maka perlu le dirakam ... sebagai bukti kalau2 terkena macam aku ni ... kan orang kita ni mudah lupa atau buat2 lupa untuk selindung khilaf sendiri .
 
 
 

 
 
 


No comments: