Saturday, January 10, 2015

bahagia ... di mana ?






... secara tipikal kita sering tertipu dengan nada lemah lembut bila melontar suara ... senyum manis yang sentiasa melakar indah di wajah ... gaya anggun dan segak persis peragawan dan peragawati ... aku yang melihat kadangkala berbisik " alangkah bahagianya mereka " ... tapi bila aku mula menyelusuri reality kehidupan sebenar yang dilalui , jauh bedanya ... inilah hakikat kehidupan ... kita selalu berusaha untuk mempamerkan makna bahagia mengikut adaptasi sekeliling bagi memenuhi pandangan dan tanggapan orang pada kita ... " itu lumrah " kata seorang sahabat .


... aku mula memikirkan secara serius makna bahagia , bila ada yang bertanya " kan bahagia kalau ada kawan ! " masa tu aku diam jer ... x nak komen apa -apa sebab ada ketika ' diam itu lebih baik dari berkata ' hehehe ...


... ada yang memanifestasikan bahagia dengan adanya kemewahan , darjat , kekuasaan , kecantikan atau apa sahaja sebagai penanda aras bahagia ... kalau kemewahan jadi ukuran bahagia ... maka bila Allah tarik semula segala kemewahan dengan musibah , nescaya bahagia hanya sekadar tinggal ungkapan sahaja ... begitu juga dengan darjat , kekuasaan dan kecantikan ... tiada kekal abadi .

... makna bahagia dari perspektif aku ? mudah sahaja  " sesungguhnya dalam tubuh ini ada segumpal daging , apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuh , dan apabila ia rosak , maka rosaklah seluruh tubuh . ketahuilah ! ia adalah hati " ... so bila kita lalui kehidupan dengan hati tenang , aman dan damai maka itulah nikmat bahagia ... nikmat bahagia yang Allah kurnia lebih bermakna dengan keberkatan rezeki yang boleh dikongsi ... bila lebih kita memberi ... itu nilai nikmat bahagia bagi aku !


... x perlu jatuhkan hukum hanya bersandarkan dari pandangan zahir sahaja ... adalah lebih tanya diri sendiri " apakah aku bahagia ? " ... rumah besar , kereta besar tapi hati risau kerana bebanan hutang ... ada zuriat tapi tingkahlaku menjadi bebanan fikiran ... ada darjat dan kuasa tapi hati x keruan kerana bimbang dikhianati ... cer fikir ,  bahagia ... dimana ? 

No comments: