Friday, January 16, 2015

Pedih



... sejarah sepanjang perkhidmatan aku ... bila aku tinggalkan bilik mesyuarat ( mensyuarat ke ? ) semasa perbincangan sedang berjalan ... aku pun x pernah terfikir untuk bertindak begitu ... semuanya berlaku secara spontan ... apalah makna perbincangan , kalau keputusan telah ditetapkan ... tiada erti memberi pendapat atau pandangan jika sekadar menjadi perdebatan yang membuang masa dan menyakitkan hati ... bukan niat untuk bersikap biadap atau kurang ajar tapi kesabaran aku menjadi tipis senipis kulit bawang dengan situasi ketika itu ... yang pasti aku tidak merasa menyesal atas tindakan aku ketika itu ... bagi aku itu adalah cara terbaik untuk memberi ruang kepada semua yang ada kat situ ketika itu untuk berfikir dan muhasabah diri ( ... termasuk le diri aku sendiri )

... lama berkhidmat bukan satu tiket untuk dibanggakan ... bukan juga satu sebab untuk melayakkan kita memperlekehkan kerja-kerja orang lain ... x kira lah hatta telah berkhidmat 32 tahun sekalipun ... lama atau baru bukan ukuran baik atau buruknya kerja seseorang ... x berbaloi langsung kalau telah bekerja 32 tahun tapi cara kerja macam baru setahun jagung .

... memang mudah menyalahkan  ... mengherdik  ... mengkritik  ... dan memanipulasi situasi dengan kedudukan dan kuasa yang  ada ... sehingga lupa sebenarnya kita sama taraf di sisi Yang Maha Esa ,
x perlu meraih simpati dengan cerita sedih bila merasa diri tidak dihormati ... arahan diengkari ... terasa hati bila ada yang meninggi suara ... tapi belajarlah untuk  berlaku jujur pada diri sendiri ... cari punca mengapa ? ... dan kenapa ? sesungguhnya itu lebih baik daripada menyebar cerita dengan versi berbeza yang menjurus kepada fitnah .

... sebenarnya aku dah penat untuk melalui situasi yang x pernah ada sudahnya ... apatah lagi bila perkataan kerjasama atau kawtim lebih ke arah yang salah ... setiap kali meeting , perkataan kerjasama diulang siar dan diperkatakan ... kekadang terdetik jugak dibenak hati " isk ! diorang ni faham ke idak maksud ' kerjasama ' ni ? "  ... kerjasama ni maknanya kerja bersama-sama , saling membantu antara satu sama lain bukan hari ni aku cover kau ... esok kau cover aku lak ! ... inilah situasi yang berlaku sekarang ... padahnya bila orang yang selalu dicover kena jentik sikit ... mula le berangin satu badan ... kata semua orang x guna !

... banyak perkara yang mudah tapi sering kita susahkan tapi perkara rumit kerapkali kita remehkan ... belajarlah hormati orang lain ... insyaallah orang akan hormat pada kita ... bekerjalah kerana keberkatan bukan mencari darjat ... kalau rasa ucapan terima kasih akan menjatuh status sebagai orang yang memberi arahan , x perlu kata apa-apa ... diam jer ... kan mudah !


No comments: