Saturday, September 26, 2020

alahai letihnya ...



 
... Kehidupan ini sebenarnya tidak sesukar mana pun , buat perkara yang disuruh dan jauhi perkara yang dilarang , mudahkan ! ... yang menjadi kesukaran apabila kita hilang fokus dan ikut sesuka kita jer ... pastu buat low sendiri walhal masa menuntut ilmu yang diajar lain tapi praktiknya lain maka yang tampak x ok adalah sifu yang mengajar ... kesian kat sifu yang bertungkus lumus share ilmu
 
... Agaknya apa yang first word yang keluar dari bibir korang bila kita bantu sehabis baik , tetiba time kita ziarah semula tempat tu keadaannya seperti sedia kala ... pastu owner kalut dan serba x kena serta sibuk semacam  ... kita pulak yang rasa macam nak pening lalat 😜😜
 
... Aku ni dok perhati jer , sebab dah letih nak fikir solusi terbaik untuk share dengan owner ... ye lah kita ni pun belajar ala-ala biasa jer ... tapi dok fikir 32 tahun dahulu bukan senang nak dapat kerja so bila Allah pilih untuk memikul amanah ini ... rasa syukur tu bertahan sampai hari ni ... moga ianya kekal istiqomah hingga ke garisan penamat sebagai penjawat awam ... bayangkan dari puluhan yang memohon Allah pilih kita ... sedangkan yang lain bergelut mencari pekerjaan apatah lagi bidang tugasan x memerlukan aku berpanas terik ( hanya bila aircond rosak atau black out ) kecuali kalau ada tugasan di luar .
 
... Terima kasih lah untuk kekawan yang selalu ada dan tidak berkira dalam membantu ketika aku bergelut menyelesaikan arahan tugas ... ada juga kedengaran suara-suara sumbang bila kejadiannya hanya mereka yang sama sahaja membantu 😊😊😊 ... alahai itu pun jadi isu !  
 
... Setiap dari kita amat berbeza dan perbezaan itulah yang membuat kita semua istimewa ... so bagi diri ini semua mereka yang berada disekeliling aku adalah istimewa ... x kiralah dalam lingkungan pekerjaan atau pun komuniti hatta saudara mara dan adik beradik juga ... bila berbezaan pastinya cara pendekatan dan layanan juga berbeza ... ada kawan yang boleh aku share dan sembang apa sahaja tanpa ada rasa " terasa hati " atau " sentap " sebab mereka kenal dengan baik sikap dan perangai aku ... ada kawan yang aku layan bagaikan puteri dan aku jaga betul tutur kata takut disalah erti serta menimbulkan fitnah dan paling dielak takut menjadi isu dan viral ... ada kawan yang aku hanya boleh share bab kerja sahaja , selain bab kerja tidak boleh sama sekali " takut bikin huru hara yang buat aku pusing dehh ! " πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
 
... Semua dari kita akan ada sebegini kan ... atau mungkin aku sahaja yang beranggapan macam ni ... ntah lah ! so buat mereka-mereka yang terasa atau sentap tu ... aku dengan rendah hati mohon maaf ... insyaAllah aku akan berusaha untuk buat perbaiki kelemahan diri ... meminjam kata-kata mantan pegawai yang pernah mendidik aku 28 tahun dahulu " kita x usah ubah orang tapi kita ubah cara kerja kita ,nanti diorang akan berubah tanpa diorng tahu " ... tq En . Mizuar bin Udin ( moga sentiasa dalam keberkatan dan lindungan-Nya ) ... memula tu agak blurr juga nak faham ... aku hanya lakukan kerja macam biasa , x de kelainan , bak kata bebudak sekarang " ikut flow " tapi kesannya luar biasa biar pun laluan amat berliku .
 
#kitayangberbeza
 

No comments: