Tuesday, June 2, 2020

... antara tenang dan senang


... "antara tenang dan senang , pilih yang mana ? "  itulah soalan sempoi diajukan oleh seorang sahabat yang berada nun jauh di selatan tanah air melalui aplikasi whatssap ... bila aku jawab " kedua-duanya " ... " itu tamak namanya " komennya ... eh ! tetiba lak tuduh aku tamak 😏😏 ... so aku pilih jawapan selamat " mestilah pilih tenang tapi kalau dapat sekali senang ... itu termasuk dalam syukur ganda dua " spontan jer aku jawab sebab malas nak fikir dah dan persoalan tenang dan senang tu tersekat kat situ jer

... Hari ni aku macam terimbas semula berkaitan tenang dan senang ... aku selalu ingatkan diri sendiri ... kehidupan yang kita jalani adalah pilihan ... ada yang pilih untuk senang dengan semua perkara dan perbuatan waima tahu salah tapi demi senang sanggup singkirkan tenang ... meskipun adalah peluang memiliki kedua-duanya sekali ... aneh kan !

... Bila cakap pasal senang , semua orang nak senang ... hidup senang , kerja senang ... segala berkaitan dengan senang semua orang suka ... giler kalau cakap x suka senang ... sebab masa zaman bebudak dulu , bila nampak orang ada rumah besar atau kereta besar ... emak akan cakap " orang senang " ... x pulak emak sebut " orang kaya " ... masa tu macam blurr sikit nak hadam ... bila dah menginjak remaja setiap kali berbasikal ke sekolah melalui rumah yang ada kereta dan rumah besar , terdetik dalam hati " best nya kalau ada rumah macam ini " ... mula le pasang angan-angan untuk belajar bersungguh-sungguh ( masa tu x fikir pun ... angan-angan jer lah ... bukan kena bayar pun ! hehehe )

... Dua zaman itu telah aku lalui ... kini aku pilih untuk menghayati dan nikmati kehidupan dengan tenang dan senang ... selesaikan tugasan sebaik mungkin meskipun ada ketika bukan senang tapi hadapi jer dengan tenang ... 



No comments: