Saturday, June 27, 2020

norma baru ...



... " Norma baru " istilah yang semakin kerap didengar selepas kita melepasi PKP , PKPB dan PKPP  dan kita semua pun secara istiqamahnya dah boleh terima serta melaksankan tanpa banyak bicara , apatah lagi bila memikirkan natijahnya jika disebabkan ketidak patuhan kita menyebabkan rantaian covid 19 bagaikan tiada akhirnya .

... 17 Mac 2020  bermulanya norma baru dalam kehidupan aku , bila arahan penutupan perkhidmatan untuk orang awam bermula 17 - 31 Mac 2020 , masa staf masih bekerja seperti biasa dengan nasihat menjaga kesihatan diri dan mematihu langkah-langkah pencegahan penularan covid 19 ... semenjak itu aku menerima arahan hanya melalui whatssap dan hp kena selalu ada bersama " macam kuku denga isi " serta kena sentiasa dalam " mood standby " .

... Bermula April , sepenuhnya bekerja dari rumah , sesuatu yang baru bagi aku adalah bermesyuarat secara atas talian menggunakan perisian zoom ... seharian juga aku berusaha untuk install zoom kat dalam hp aku tetapi gagal ... so first meeting zoom pada 13 April tu memang aku x dapat follow tapi aku dapat info berkaitan inti pati mesy dari member yang ada wifi kat rumah ... selepas tu bermula lah norma baru bekerja dari rumah ... arahan dan info sentiasa update dalam group whatssap ... tanpa mengira waktu dan hari ( hatta lepas waktu ofis 9 am - 6 pm dan juga pada ahad ) ... ada ketikanya aku sendiri jadi keliru juga kerana arahan yang amat penting melibatkan jadual kerja dimaklumkan melalui whatssap bermula jam 10.00 pm di mana ketika itu adalah waktu tidur aku ... πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… 

... Jika ditanya atau diberi pilihan " bekerja dari rumah atau ofis " aku pilih bekerja di ofis sebab aku memang x leh sentiasa berkepit dengan hp , lagipun area rumah memang line internet slow sangat , kalau kat ofis aku guna wifi ... kekadang terasa hati juga bila gagal untuk beri komitmen berkaitan arahan yang memerlukan tindakan dan keputusan segera akan dilabel sebagai tidak memberi kerjasama sehingga diberi ingatan mesra " ni puan maklumkan sesape yg tak join meeting nnti puan nak arahkan suruh datang kerja lah "  aku hanya istighfar jer !

... Syukur alhamdulillah bila dimaklumkan 15 Jun 2020 , perkhidmatan dibuka seperti biasa dengan syarat patuh SOP ... masa tu hati berbunga-bunga gumbira , teruja nak masuk ofis dan rindu nak ngadap buku-buku semula ... rindu kembali pada rutin pergi balik kerja 😍😍😍😍

... Ada sesuatu norma baru yang ada unsur kejutan sangat ... adalah bila iklan perjawatan dan tarikh tutup iklan hanya berselang satu hari ... jarak untuk dipanggil interview juga hanya berselang 3 hari dari surat mohon dihantar  melalui email ... maka terkejut juga mereka yang memohon ... dan lagi memberi kejutan bila mana ... staf yang tidak memohon juga diarahkan hadir interview dua hari berselang selepas interview pertama ... dan jemputan untuk hadir interview dihantar melalui whatssap jam 12.07 am ... dan lebih memeritkan bila lantikan untuk jawatan adalah daripada interview kedua iaitu melibatkan mereka yang tidak memohon ... cian kan untuk mereka yang ikut prosedur ... x pe lah bukan rezeki diorng , cuba lagi ek ... jangan pernah bosan untuk mencuba !

... Norma baru yang penuh cabaran yang akan jadi kebiasaan ... sanitizer , facemask dan infrared thermometer dah rutin ... #kitajagakita ...  moga covid 19 cepat berakhir .

No comments: