Tuesday, June 23, 2020

Suatu ketika ...


" Jika seorang alim sudah rakus dan mengumpul harta ,
maka kepada siapakah orang bodoh hendak mencari teladan.
Jika seorang fakir ( sufi ) sudah menyukai dunia , mencari kesenangan
dengan pakaian , harta dan perempuan,
maka kepada siapakah orang yang hendak membersihkan diri
mesti mencari ikutan "

bait kata dari buku " Indahnya Tasawuf Dan Hidup Sufi "
oleh
Ustaz Yusri Abdul Karim

... Suatu ketika , pernah aku lalui situasi yang membuat aku bertindak meninggalkan meja perbincangan demi menjaga aib orang dan selebihnya kerana aku menyedari tahap kesabaran diri , waima kelihatan seperti biadap tetapi ketika itu aku merasakan itulah adalah pilihan terbaik ... aku x suka didesak untuk membincangkan sesuatu isu yang sememangnya sudah diketahui jauh dari benar nya ... dan aku memilih untuk diam ... diam itu bukan bermaksud membenarkan pendustaan yang berlaku ... hanya ketika itu aku berpandangan andai aku lontarkan juga kata-kata , ianya akan lebih merumitkan situasi dan sekali kata terlafaz natijah lebih pedih dan kekal dalam ingatan .

... Suatu ketika , dalam perjalanan balik dari ofis aku memandu kereta dengan airmata yang  mengalir ... terasa begitu sebak dengan apa yang berlaku dan aku lalui seharian ... terasa lega dan hapus semua rasa sebak serta sedih sangat tu  ... lain orang lain cara , ada orang suka cerita kat sahabat ... ada orang luah semua rasa kat muka buku ... aku memilih untuk diam ... dan simpan semua rasa tu sendiri ... bukan aku x nak share ... bagi aku diam adalah langkah yang terbaik ... ada juga aku kias-kias dalam perbualan sebagai terapi untuk elakkan stress .

...  Suatu ketika , saat semua yang ada disekeliling seakan menunding jari ke arah aku ... hari yang aku rasakan kesendirian teramat sangat tanpa ada sesiapa yang cuba memahami apa sebenarnya berlaku ... aku hanya mampu memandang insan-insan penakut untuk melontarkan kebenaran ... menyembunyi diri dibalik kuasa ... saling sandar menyandar antara satu sama lain ... salah ke atau berdosa ke untuk berkata benar ...

... Suatu ketika , aku dah x tahu nak kata apa yang ada dalam kotak fikir saat itu ... terasa bergetar suara ini memberi salam bila mana saat kaki melangkah " %&*# ...%&*# ...%&*# " dihamburkan kata-kata yang x terjangkau dek akal waras ... aku memandang seolah-olah telinga ni tuli dan aku membiarkan sahaja bebelan dengan nada suara yang sengaja ditinggikan ... aku berusaha mengawal suara dengan tangan dan kaki yang gementar menahan gelojak rasa ... semua gara-gara peristiwa 9 Mei 2019 yang akan kekal dalam ingatan meskipun pahit , hanya kerana kunci ... yup kerana kunci yang ada dalaman simpanan aku ( itu pun atas pengetahuan pihak atasan ) ... salahnya aku guna kunci itu juga atas arahan pihak yang aku x upaya untuk engkar ... meskipun aku mohon pengertian untuk memaklumkan terlebih dahulu kepada individu yang berkenaan ... maka bertebarlah fitnah dari mereka yang aku anggap adik-adik ... hingga saat ini bila membaca semula perbualan dalam whatssap yang memperkatakan mengenai perkara ini " kunci stor brg2 daerah amanah kat H jage ... rupenye M ( aku lah tu ) duplicate kunci ... mrah lah dia " kata Z  " Mmg la kalau cam tu , Belum2 dah nak berkuasa tu " balas W " tp mmg ptt lah kne mrah ...arahan kuase pgang kunci xde ..pandai2 copy ... mndapat lah " balas Z " kantoinye td..kunci kt H .. tibe2 stor M dh bukak " kata Z " lpas tu org saklam anggap kak M pegawai kat berbanding H " balas W ... begitu sekali tanggapan mereka pada aku ... bila aku bersemuka dengan individu H yang mengamok sakan berkaitan kunci ini ... lain lak jalan ceritanya ... dari 3 kunci yang ada dalam simpanan H , bila aku minta H kira depan aku ternyata hanya ada 2 sahaja ... ini bermakna aku x buat pendua pun kunci tapi aku ambil dan ianya dalam pengetahuan H ... aku ambil keputusan menyerahkan semula kunci dan semua fail yang berkaitan kerana aku nekad untuk tidak ambil tahu lagi segala urusan yang ada hubungan atau sebagainya.

... Suatu ketika , budak Z ni ada bercerita berkaitan status perjawatan yang masih kekal begitu walaupun dah hampir 5 tahun berkhidmat ... aku tetap sudi meminjamkan telinga ini dan meluang masa untuk mendengar luahan hati nya ... aku buang jauh rasa marah atas perbuatan yang telah dilakukannya ... aku bukan pendendam hanya lebih berhati-hati dalam setiap kata yang terlontar ... serik rasanya dan aku takut x mampu untuk bersabar lagi ... untuk individu W , aku dekati agar lebih faham dan kenal aku ... waima dalam beberapa hal aku perhati jer , sebab selagi aku boleh bersabar ... aku akan bersabar meskipun aku ada banyak peluang dan ruang untuk balas baik apa yang mereka buat kat aku πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ

... 

No comments: