Tuesday, January 29, 2008

... mengapa kita begitu ?

salam semua,

... hari ni aku terima mesej dari seorang teman yang mengeluh kerana kesukaran yang dialaminya .... aku amat memahami akan masalahnya .... terperangkap antara arahan dan pengangkutan ... memang memeningkan kepala .... aku dapat rasakan betapa gusarnya hati memikirkan cara terbaik menangani ... aku juga tahu dia sudah cukup berusaha .... x banyak yang dapat aku bantu hanya sekadar cadangan ... aku harap sesangat ia memberi impak kearah penyelesaian ...

... apa yang ingin aku perkatakan bukan le soal kepayahan yang dialaminya tapi lebih dari itu ... soalan ukhuwah sesama insan ... sesama rakan setugas ... sesama umat dan yang paling penting sesama hambaNYA ... mengapakah kita sering terlupa pada sesuatu yang paling dekat dengan kita ... mengapakah kita sering abaikan sesuatu yang paling hampir pada kita ... kita sering menidakkan sesuatu yang seharusnya atau yang menjadi haknya ... hanya kerana kita .... x sekutu , x sekufu , x sebulu atau pun x sekata dan x sekepala ...

... apakah kerana kita lebih ramai kenalan ... terlebih peramah ... pandai melontar kata bicara atau mungkin juga bijak memperaga ... makanya kita merasa punyai segala tapi seharusnya kita jangan mudah lupa ... tiada yang kekal selamanya .... hari ini kita mungkin dipuncak persada terasa dunia bagaikan ' ana yang punya ' .... mana le tau kan ... esok atau lusa Allah tarik segalanya ....

... ingatlah setiap kejadian itu Allah jadikan ada kelemahan dan kelebihan .... so kalau Allah kurniakan kita kelebihan tentunya disisipkan juga kelemahan ... begitu le sebaliknya ... belajar le untuk terima kekurangan dan kelemahan orang lain ... dan bersyukur le dengan kelebihan yang dikurniakan Allah pada kita ... bak kata pepatah petitih ' bagai ular menyusur akar tak hilang bisanya '

... buat seorang teman '' bersabar le dengan cabaran ini ... insyaAllah ! Allah akan permudahan kan jika kita telah benar-benar berusaha dan bertawakal padaNya " selamat menimba ilmu dan bila balik nanti akan jadi lebih baik . Amin.

No comments: