Saturday, December 27, 2008

menongkah arus ...

... membilang hari menjelang 1 muharam 1430 yang hanya berselang beberapa hari jer dengan 1 januari 2009 ... mengundang seribu harapan berteraskan keazaman baru seperti lazimnya tahun2 sebelum ni ... rasanya bukan aku seorang tapi ... kamu ... kamu dan jugak kamu pun begitu gak ... ingin memulakan sesuatu perubahan bertakwimkan pada tarikh2 tertentu atau pun sempena sesuatu perayaan yang dianggapkan punya simbolik istimewa ... so kali ni kena le buat azam berganda ... satu mungkin azam yang bersifat ukhrawi sikit sempena awal muharam dan satu lagi tentu berkaitan duniawi ... untuk semua yg membaca atau terjumpa blog ni ... selamat membina azam ... usahalah untuk meraihnya ... !

... azam aku ? ... rasanya masih macam tahun2 lepas gak kut ! ... sentiasa nak jadi yang terbaik dalam mencari ukhrawi dan duniawi tapi dengan cara yang telus dan diredhaiNya ... tak mau le tipu2 ...

... mengimbas rentetan sepanjang 2008 ... x banyak manisnya tapi lebih kepada kelat , masam dan pahit jer ! ... mungkin gak sebab langkah yang dipilih bagaikan ' menongkah arus ' ... teringat aku masa mula2 kerje dulu ... aku pilih jalan selamat ... mengikut ' arus ' walaupun jiwa bergolak ... tapi mengenangkan siapa lah aku ketika itu ... aku jadi pasif dan dungu ! ( ... oct 1994 titik mula aku keluar dari kepompong kedunguan ... )

... hari ini setelah bertahun2 melalui semua duga dan cabar ... hakikatnya aku masih gagal mengubah pesepsi itu ... aku tahu gak ada mereka2 yang bersuara sumbang ... mereka2 yang lidah bercabang ... mereka2 yang sentiasa menunggu peluang ... dan mereka2 kurang kerja tapi lebih menyembang ... aku berharap sangat2 ... mereka2 ni dapat nyahkan sikap yang ' x de maknanya' ni menjelang awal muharam isnin nanti !

... pagi tadi sempat gak berbincang dengan PPP pasal laporan & perancangan 08/09 ... semua ni ada hubungkaitnya sebelum aku memenuhi tuntutan ruang kosong kat borang SKT tu ... lagipun ' mood ' PPP ari ni ceria jer ... kiranya macam ambil kesempatan gak ... perbincangan 30 minit tu ... aku harap dapat diajukan pada pihak atasan ... walaupun beberapa isu tu dah boleh labelkan sebagai ' isu lapok ' ... tapi itu le masalahnya ... !

... mungkin jugak sikap ' menongkah arus ' ni akan menjerumuskan aku sebagai celupar atau disenarai ' hitam ' kan ... memang sukar untuk berubah apalagi apabila melibatkan banyak pihak yang menpunyai ' status ' tersendiri !

... semasa memandu ke office tadi ... aku dimaklumkan satu ' kedangkalan ' manusia yang rasa punya kuasa tapi ' menyahkan ' amanah demi ... dot ... dot ... dot ! ( ... rasanya baru jer aku suarakan pasal ketelusan ) ... kini nyata lah ... tiada satu pun yang terkesan kat hati ... mulut dan hati x sehaluan dalam tindakan .

... 2009 - insyaAllah aku akan teruskan misi ' hijrah ' yang kantoi ... harap sesangat kali ni berjaya ... mungkin misi bermula sekitar feb / mac nanti setelah semua perkara dapat diselesaikan .

* ... kata orang ' banyak cakap , banyak dosanya ' ... tapi kalau x disuarakan maka kekal khilaf tu sampai bila2 ...

No comments: