Monday, June 22, 2009

lelaki itu ...

ku kenal lelaki itu ... lama sudah
seawal lahir ke dunia ... bersama kalimah dibisik ke kuping ini
aku dibesarkan dengan penuh sederhana dalam segala ...
tertumpah segala kasih ... segala sayang hanya untuk aku !
... sehingga usia ke tujuh ... aku mula terasa kasih terpaksa dikongsi ...
mak kata ... aku menangis seharian bila adik aku dilahirkan ...

semalam ku perhatikan lelaki itu ...
dengan tenaga dan penglihatan yang dimamah masa
dengan perginya orang yang di sayang
dengan kesibukan anak dan cucunya
aku tahu pasti dia kesepian ...

... hingga kini walau tidak terzahir ungkapan kasih & sayang
aku yakin ... amat yakin ... jauh disudut hatinya ...
rimbunan semua perasaan itu adalah untuk anak2 & cucunya !
sebagaimana juga perasaan ini terhadapnya ...

... selamat hari bapa ... biar pun tidak terungkap kata namun kesejahteraan dan keberkatan tidak pernah putus dalam doa ku ..

* kasih sayang bukan sekadar lafaz tapi lebih bermakna jika dihayati ...

No comments: