Wednesday, August 12, 2009

kita semakin diperlekeh

... peribahasa genggam bara api biar sampai jadi arang ... memperlihatkan betapa manusia Melayu dituntut bekerja keras , bersemangat kental dalam apa saja yang diceburi juga halangan mendatang ...

... terungkap juga kata2 " tak kan Melayu hilang didunia " ... begitu teguhnya harapan yang tergalas kat pundak setiap dari kita yang masih mengaku Melayu ... ataupun ia semakin pudar dan menipis ... ataupun tak punya apa makna pun !

... dalam kesibukan kita merealisasikan impian ... mengukuhkan kekuasaan juga kedudukan ... melebarkan jajahan takluk ... semakin kita leka dengan ampu dan puji ... maka semakin jauh kita dari rimbunan Melayu yang kaya budaya ... kaya budi dan tinggi pekertinya

... bila angkuh semakin sebati ... sesama bangsa sanggup berkelahi ... adat dan agama rela langkahi ... asal dapat apa dihajati ... cubalah lihat sekeliling dan di dalam hati ... siapa untung dan siapa rugi ... jangan sesal kemudian hari !

... teringat aku pada bait2 ini

Apa tanda Melayu jati
besama Islam hidup dan mati
Apap tanda Melayu jati
Islam melekat di dalam hati
Apa tanda Melayu bertuah
Sebarang laku menurut sunnah
Apa tanda Melayu bertuah
Hidup mati bersama akidah
Apa tanda Melayu berakal
Di dalam Islam ia beramal

* ... hari ini ukhuwah sesama seagama semakin longgar ... rasa takut untuk memikirkan hari2 yang medatang ... sekadar luahan dari insan kerdil yang bukan sesiapa pun !

No comments: