Thursday, January 21, 2010

rezeki

... sebenarnya dah lama aku nak menulis pasal entri ini ... rezeki ! ... sebab oerkataan ni lah yang selalu terungkap spontan setiap kali berjumpa kekawan ... bila terima saja laba atau keuntungan atau apa-apa yang mendatang rasa bahagia dalam diri ... maka terungkaplah istilah " dah rezeki tuhan nak bagi ! "

... masa aku kursus pemantapan diri tahun lepas ... ada gak disentuh pasal " kerja nak cari duit atau nak cari rezeki ? " ... x tahu samada member2 yang gi sama aku dulu ... masih ingat atau dah lupa pasal ini ... tapi bagi diri aku sendiri ... semuanya masih terpahat kat minda ... bukan apa pun ... sekadar ingatan buat diri dalam mengharungi liku-liku alam pekerjaan ini ... adakalanya kita tergelincir gak dari landasan yang sepatutnya

... lagi satu cari rezeki ni amat berkait rapat dengan keberkatan ... itulah selalu ingin aku jaga ... sebab aku masih ada tanggungjawab serba sikit menyara bapak ... takut juga bila punca rezeki yang di terima tiada keberkatan untuk menyara keluarga ... ! sebab ada yang kata rezeki yang tiada keberkatan walaupun mudah dapat dan lumayan tapi kita tetap rasa kurang dan masih ada jer masalah yang biasanya berkaitan dengan wang !

... sebab tu aku selalu tanya diri sendiri ... sejauh mana aku jujur dan ikhlas dalam memikul amanah dalam pekerjaan ... x perlu tanya orang lain pasal semua ni ... sebab hanya Allah dan mungkin kita jer yang tahu apa yang berserabut kat pemikiran kita ... x perlulah berbohong atau berpura-pura ! ... x kan dengan diri sendiri pun nak selingkuh kan !!!

... mungkin jugak setiap dari kita punya cara sendiri memantau rezeki yang masuk ke kantung setiap bulan ... sewajarnya kah dibayar kita sebanyak itu jika tugas yang dipikul seringan kapas ! ... redhakah kita menyuap rezeki hasil titik peluh orang lain !

* ... sesama lah kita saling ingat mengingati selagi masih diberi peluang !

No comments: