Tuesday, December 28, 2010

... dekat tapi jauuhhhh !



" sesekali merenung langit ... jangan dilupa rumput di bumi " ... kata2 ni dizahirkan oleh ustaz Mahyuddin ... masa zaman sekolah dulu ! ... masa tu aku x ambik pot sangat pun apa yang tersirat ... aku terjumpa kata2 ni kat buku autograf yang ditulis indah dalam tulisan jawi ... bila aku terjumpa semula autograf yang berusia hampir sesuku abad tu ... aku rasa lain sangat ... rasa terkilan pun ada sebab aku x nampak apa mesej atau makna disebalik tulisan tu ... huhuhuhu !
... malam tadi aku baca lagi semua coretan teman2 yang terkandung dalam autograf tu ( ... autograf ni aku edarkan kat semua teman dan guru2 ... seminggu sebelum persekolahan berakhir ... masa tu aku form 5 ) ... kat mane ek korang semua ?
... tapi dalam banyak2 coretan tu ... aku nak kongsi coretan yg ditulis oleh ustaz Mahyudin ... sebab banyak makna yang tersirat ... antaranya " ... jadi anak yg solehah ... hormati ibubapa ... jadi bangsa yang merdeka ... bla ... bla ... bla ... "
... teringat masa beliau mengajar katanya " ... kita selalu ingin dekat dengan Allah tapi perbuatan dan kelakuan kita semakin menjauhkan kita dari Allah " ... maksudnya " ... bila kita berkemampuan kita x nak bersedekah ... x keluarkan zakat ... bila senang dan sihat ... kita abaikan perintahNya ... bila kita berilmu kita x mahu berkongsi ... " ... katanya lagi " nak masuk syurga tu mudah jer ... buat apa yang disuruh dan jauhi apa yang ditegah tapi kenapa manusia lebih suka buat apa yang tegah ... sebab manusia x nampak kenikmatan syurga yang Allah janjikan " ... gitulah antara lafaznya yang masih aku ingat ... insyaAllah akan terus melekatkan kat minda aku ... mudah2an .... amin .
... * ada masa baik juga klu cuti ni ... bila mengemas maka terjumpa lah barang2 lama yang mengimbau kenangan ....

1 comment:

AzizMostafa said...

@ autograf yang ditulis indah dalam tulisan jawi
-
Tulisan jawi – Amat cantik! Semakin Terancam?!
Semarak Jawi. Membandingkan dengan Rumi:
1. Jawi lebih indah, lebih mudah, lebih menarik.
Rumi = 26 +A+B+D+E+G+H+Q+R = 17x2 = 34 bentuk berdiri sendiri.
Huruf Arab + 6 Jawi - titik-2 = Sahaja 17 bentuk yang manis + tari-menari.
Tidak seperti Rumi, Jawi suka bercantum.
Hanya ekor perubahan seperti yang ditunjukkan di sini:
http://www.arabictypography.com/ani1.html
2. BM adalah bahasa fonetik, seperti Arab.
Cara terbaik adalah ditulis (dan dibaca) dalam Jawi
-
Tetapi kebanyakan orang Melayu + Indons tidak mengetahui.
-
Melompat Lebih Tinggi + Semoga Berjaya
http://typophile.com/node/74436