Saturday, February 27, 2010

perempuan



... isu mengenai perempuan aku labelkan sebagai isu global sebab macam2 isu yang boleh dikaitkan dengan perempuan ... contohnya kat Malaysia ni ... isu pelajar perempuan lebih ramai dari lelaki ... isu ramai perempuan yang masih mengenalkan status single ... dan terkini isu kununnya perempuan @ wanita menguasai sektor awam seperti yang didakwa oleh CUEPACS ...

... mulanya aku malas nak komen apa pun ... tapi memandangkan aku sendiri punyai pengalaman sejak dari kecik lagi yang sentiasa dikeliling oleh golongan perempuan ni ... so boleh dikongsi bersamakan .. !

... dalam keluarga aku hanya ada 2 lelaki dan 4 perempuan ... yang lelaki tu ...bapak dan abang jer ! ... masa kat sekolah rendah nisbah lelaki dan perempuan masih ok lagi ... kiranya sama banyak tapi masa kat sekolah menengah ... hanya sampai form 3 jer yang yang nisbah nya masih setara ... bila masuk form 4 dalam kelas aku hanya ada 30 % jer murid lelaki yang selebihnya kaum perempuan ... ( masa tu klu x lulus mate x leh masuk form 4 ) ...

... dan kini dalam alam pekerjaan pun ... aku masih lagi dikelilingi oleh perempuan ( ... termasuk le aku ! ) ...kat ofis aku lah ni hanya ada 2 staf lelaki ... so mungkin ada kebenarannya dakwaan CUEPACS tu ... cuma aku x berapa setuju le klu ini dijadikan alasan untuk menyekat peluang golongan perempuan dalam membina kerjaya di sektor awam ... bagi aku lelaki dan perempuan punya peluang yang sama dalam mencari pekerjaan ... dalam menuntut ilmu atau dalam apa jua ... hanya mungkin golongan lelaki ni tidak fokus atau bersungguh kut !

* ... tetap akan ada berbezaan antara lelaki & perempuan !

No comments: