Thursday, June 19, 2008

nilai sebutir nasi , setitis minyak ...

... " sekarang ni semua naik " keluh sepupu , semasa berjumpa dimajlis kenduri kahwin baru-baru ni ... aku terdiam dan tak kata apa pun ... sebab aku pun tak tau nak komen apa ... aku amat memahami situasinya ... surirumah sepenuh masa ... suami kerja sendiri dengan 3 anak masih bersekolah ... memang akan rasa tertekan ... sabar je la !
... tetiba " ajar le akak jahit baju kurung , jimat sikit dari tempah kat orang " ... aku hanya ketawa
" bila la masanya kita nak jumpa lagi ... sorang kat utara , sorang kat barat " ... dalam hati aku berdoa semoaga Allah permudahkan lorong rezekinya - amin

... sebenarnya isu kenaikan harga barang keperluan dah jadi macam satu trend pulak ... bila satu naik harga maka akan berturutan la keperluan lain pun ikut naik gak ... dulu setiap kali nak sambut hari perayaan ... tak kira le perayaan kaum apa ... harga ayam mesti naik melambung ... pastu timbul pulak isu kekurangan bekalan gula dan minyak masak ... habis perayaan semua kembali macam biasa ...

... tapi bila beras naik harga sekali ganda dari harga asal ... memang aku terkejut ... untuk 10 kg beras cap rambutan yang dulunya harga sekitar rm 19.00 dah jadi rm 31.00 ... masa pergi pasaraya yang ada kat pekan tempat aku tinggal ... ada beras dijual sehingga rm 45.00 satu kampit ( ... 10 kg ) ... sebenarnya dulu aku tak ambil tahu sangat pasal harga beras ni sebab salah seorang ahli keluarga kerja kat Bernas ... bila isu ni kerap diperkatakan aku pun buat tinjauan ... memang perit

... tentang saranan untuk gantikan rutin makan nasi kepada ubi kayu dan keledek ... memang x masuk akal langsung ... kalau sebagai makanan sampingan masih boleh diterima pakai ... jangan menghukum golongan marhaen dengan cadangan yang akan mengingatkan pada zaman ubi
( .. masa dijajah Jepun ) ... tapi fikirkan alternatif lain dalam menyelesaikan masalah ni ... bukan mengambil jalan mudah ... setelah rakyat memberikan kepercayaan untuk terus berkuasa ...
selalu gak aku berpesan kat anak saudara ... jangan suka membazir makanan ... mungkin satu masa nanti kita x akan berpeluang menikmati nasi setiap hari lagi ... atau pun ikut langkah Dd
( ... anak saudara ) yang dah berhenti makan nasi ... !

... isu terbaru buat masa ni ... berkaitan kenaikan harga minyak petrol dan diesel ... walaupun jangkaan awalnya sekitar ogos tapi tetiba je 4 jun lepas diumumkan kenaikan harga minyak bermula tengah malam 5 jun ... masa tu semua orang terkejut ... maka berpusu-pusu le kenderaan menyerbu stesen minyak ... aku sekadar mengeluh dan terpaksa menerimanya rela dalam terpaksa ...

... dalam situasi apa pun aku terpaksa gak memandu untuk ke ofis ... kalau naik bas takut pulak lewat ... nak kongsi kereta tapi dengan sapa sebab dari daerah tempat aku tinggal tu hanya aku je yang yang bertugas kat luar ( ... yg aku kenal le ) ... nak naik motor x sanggup aku sebab jarak 50 km ... boleh sakit seluruh badan ! ... terpaksa le aku fikirkan cara penjimatan dan pemanduan berhemah yg boleh menjimatkan minyak ... jika dulu rm 10.00 sehari kini dah jadi rm 15.00 ...
teringat gurauan seorang teman ..." dalam situasi macam ni kena banyak sabar " ...

... aku berharap selepas ni tiada kejutan dan kenaikan lagi ...

No comments: