Wednesday, January 14, 2009

...jika itu ketentuanNya

... x tahu nak mula macam mana ... tapi ari ni aku memang sedih ... sedih ... dan sedih sesangat ! terasa bagai belati tertusuk kat hati ... setelah berbelas tahun berada disini ... sepatutnya aku lebih kental ... atau lebih kebal dalam mengharungi situasi ni ... nyata lah aku masih punya hati selembut sutera ... tadi tetiba aku jadi sebak bila terima call dan luahan perasan dari seseorang yang begitu dekat dengan aku ...

... sehingga saat ini aku masih memikirkan ... mengapa kita sering diduga ? ... pesan dan nasihat ku hanya ... bersabar lah selagi kita terdaya ... Allah berikan dugaan dalam pelbagai cara ... rasanya lebih baik kita diduga dengan kepayahan ... kerana ia akan mendekatkan diri kita denganNya ... dan jangan lupa berdoa lah ... sebab doa2 insan yg teraniaya akan lebih diterimaNya ... dan selebihnya bertawakal lah ...

... mungkin mereka yang mengwujudkan situasi ini akan rasa gembira atas kesedihan orang lain ... memang dah resam hidup di dunia ... segelintir dari kita sanggup buat apa saje untuk kesenangan diri sendiri ... mungkin ini jugak dugaan Allah yang berikan pada mereka iaitu melalui kuasa dan kesenangan ... biarlah mereka leka dan hanyut dalam kepura-puraan yang mereka cipta sendiri ... kerana ketentuanNya tidak terduga oleh kita .

... aku sendiri dah lali dan x kisah dengan ' permainan ' ini ... sebab banyak dari kita dengan rela hati jadi ' sesumpah ' ... so x mustahil orang yang kita anggap kawan akan jadi lawan ... tu lah yang sering aku lalui ... keikhlasan menjadi batu yang terpaksa aku galas .

... tekad yang sering aku semat kat hati dan minda ... pegang pada amanah yang diberi ... jalani segala tanpa hilang jati diri ... redha jika itu ketentuanNya .

* ... sedih kan ! ... saat rakyat Palestine berjuang antara hidup dan mati ... kita masih leka memusnah sesama kita ...

4 comments:

Sifu Mirza said...

salam kesturi...

kita tak pasti apa penghujung kisah hidup kita... itu pasti.

kita hanya mampu memberikan yang terbaik... itu kesungguhan.

kita mampu menerima segala keadaan.. itu pengorbanan.

kita hanya lakukan semua ini hanya kerana Ilahi... dari awal hingga akhir nanti... itu redho.

setiap kesusahan pasti hadir kesenangan..

hidup ini sebenarnya keseorangan..

:-)

kesturi said...

salam sifu ...

" selagi hidup belum sudah , dugaan dan cabaran memang x dpt ditelah "

komen sifu sentiasa buat saya berfikir positif !..

terima kasih
:-)

anggerik said...

salam kak,saya terharu bc blog kak ne...betul ckap sifu ne....sy nk ambil cakap dia sebagai pedoman saya menghadapi masa dan hari2 yang kan mendatang.....
kesusha pasti hadir kesenangan tp keta tidak pasti bila masanya kesenangan itu akan hadir.... kuncinya keta kena bnyk sabar....

kesturi said...

salam anggerik ..

.. adat dunia memang gitu ... redha jer ! tapi kena baiki diri untuk terus berjaya dengan cara yang lebih diberkati ...