Wednesday, October 7, 2009

cermin diri


... cermin ... cermin ... cermin !
ermm ... agak2nya dalam seharian berapa kerap kita menatap wajah kat cermin yerk ! ... dari mula bangun tidur ... bersiap untuk ke ofis ... dalam kereta ... kat toilet di ofis ... kat cermin yang setia di meja ... atau kat mane2 yang boleh membalikkan imej ... mungkin gak kita x sedar apa yang membuatkan kita bagaikan x leh nak lari dari cermin !
... ada pendapat yang mengatakan orang kerap bercermin tu ... kureng keyakinan diri ... tu pasal le asyik melekat kat cermin untuk pastikan kesempurnaan ... tapi aku pulak anggap orang yang suka bercermin tu bagai habit atau kebiasaan jer ! ... kekadang tu perbuatan berlaku secara spontan ... x rancang pun ... bila nampak cermin ... baru le teringat nak betulkan tudung ... make-up atau apa2 jer lah !
... tapi agaknya berapa ramai diantara kita yang bila berdiri kat depan cermin ... mencari hakikat diri sendiri ... imej yang terpancar kat cermin tu bayangan lahiriah sahaja ... bagaimana jika cermin yang kita tatap setiap hari tu boleh menghasil pigura diri kita sebenarnya ... muka polos tanpa alat solek ... harus ada yang x keluar rumah ... hehehe
... aku teringat ungkapan " cermin diri dulu ... baru lah leh bagi komen kat orang lain " ... aku selalu jadikan kata2 ini untuk lebih muhassabah diri ... menilai lemah dan lebih yang ada pada diri ... berusaha sedaya yang boleh untuk menyingkir sifat & sikap x molek dalam diri ... tapi kekadang tu tergelincir gak bila berdepan dengan pelbagai kerenah manusia yang ada kat sekeliling ni ...
... yang kerap aku jumpa dan berlegar dalam ruang lingkup ini ... mereka yang punyai imej 2 dalam 1 ... mungkin gak 3 atau 4 atau 5 dalam 1 ... ala ! macam minuman segera yang banyak pasaran ... dalam sehari boleh bertukar imej berkali2 ... walhal orang yang sama gak ! ... so jangan terkejut pulak ... bila pagi kita jumpa nada suara berbeza ... bila petang lagi le berbeza ... !
begitu gak bila buat keputusan ... kena le bersedia selalu ... sebab akan ada info terkini ... terkini ... dan terkini !
... mungkin gak masa mereka ni bercermin ... imej yang pancar kat cermin tu berlainan sekali dengan diri mereka sebenarnya ... maka tertipulah mereka oleh cermin yang ada kat depan mereka ... dan mereka pulak berusaha untuk menipu cermin yang ada dalam diri mereka sendiri ... tipah tertipu lagi beb !
* ... mungkin orang yang kita benci ... adalah mereka2 yang dekat disisi Allah dan mereka2 yang kita sukai ... adalah mereka2 yang menjauhkan kita daripada rahmat Allah ...!

No comments: