Tuesday, September 16, 2008

cerita hantu ...

... sebenarnya disebalik berjuta kelebihan dalam bulan Ramadhan ni ... ada sesuatu yang begitu terkesan kat hati aku saat ni ... pasal adib ( ... anak saudara ) selain misi mencari malam penuh keberkatan ' lailatulqadar ' ... aku baru perasan sikap ringan tulang dan beraninya ...
... pasal sikap berani ni yang mencuit hati kami sekeluarga ... kalau bukan bulan puasa nak keluar rumah apalagi waktu malam memang dia takut ... tempat gelap sikit pun dia dah takut dan gelabah ... teringat aku masa kes ' black out ' dulu ... dalam suasana gelap tu ... aku hanya terdengar suaranya yang x henti sebut ' Allahu Akhbar ' ...
... la ni sejak awal ramadhan lagi setiap kali gi solat terawih ... dia gi naik basikal jer ... x nak bonceng motor dengan Dd ... bila aku tanya " bulan ni hantu semua kena rantai " selamba je dia menjawab ... aku tersenyum ... erm ! kena ubah tanggapan adib ni ... risau gak kalau samapi ke tua ... dia masih macam tu ...
... " hantu memang x dinafikan memang ada ... tapi lebih baik kita takutkan kemurkaan Allah dari takutkan hantu ... kalau rasa takut baca apa2 surah yang adib hafal ... rasa takut tu hanya perasaan kita jer " itu nasihat aku ...
... " acik ! x takut hantu ke ? " ... soalannya ... buat aku terkedu ... " ntah le ...x leh jawab sebab acik belum pernah jumpa hantu lagi " ... hehehe ... seram gak aku !

* Ya Allah , bantulah aku untuk mengerjakan puasa dan ibadah malamnya , jauhkanlah aku dari dosa-dosa dan berilah aku zikir untuk mengingati Mu secara berterusan - Amin .

No comments: