Friday, September 19, 2008

saat keinsafan menyentuh ...

... sejak sebelum ramadhan lagi ... aku sering dibelenggu perasaan sedih dan hampa kerana beberapa perkara yang aku harap masih lagi tiada kepastian ... gelodak dalam diri rakus menaburkan titik-titik hitam dalam hati ... aku jadi hilang diri sendiri ...
... Ya Allah , ... aku bersyukur kerana masih diberi peluang menginsafi diri ... ramadhan ini benar-benar memberi aku lebih ruang mengenali diri ... menilai diri ... mencari diri ku yang hilang hanya kerana kekecewaan dunia ...
... teringat kata seorang teman " ... Allah mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hambanya ... kegagalan yang kita lalui atau harapan yang tidak dapat kita capai ... akan mendekatkan kita dengan Nya .... sentiasa memohon dengan Nya ... akan membuat kita sentiasa mengingatiNya ... jika hati rasa sedih ... belajarlah redha denganNya ... "
... insyaAllah ! aku berusaha untuk melupakan soal " penghijrahan " ... mungkin khidmat bakti yang sekian lama tertumpah disini lebih dapat dimanfaatkan ... penolakan ini sebenarnya satu penghargaan yang ' tersembunyi ' hikmahnya ...
... buat mereka2 yang mungkin akan ' berhijrah ' ... anggapan itu yang terbaik dari mencari dan menilai diri ... sesungguhnya sukar mengakui kekurangan dan kelemahan diri akan lebih menghanyutkan kita jauh dari realiti kehidupan ...

* Ya Allah , aku pohonkan padaMu ... ampuni segala dosa2ku ... peliharakan diriku dan fitnah dan kemaksiatan ... jauhkan diriku dari kesesatan yang nyata dan tersembunyi " .. amin ...

No comments: