Tuesday, September 23, 2008

x mungkin berpaling ...

... mendengar cerita dari seorang teman tentang ' dia ' yang pernah singgah kat hati ... buat aku turut bersimpati dan cuba memahami gelodak dihatinya ... rencah kehidupan x pernah menjanjikan laluan mudah untuk semua diantara kita ...
... apa yang dapat aku katakan hanya ' ... jangan terlalu mencari dan mengharapkan kesempurnaan ... terlalu mencari kesempurnaan dalam diri orang lain ... sama lah seperti mencari kekurangan dalam diri sendiri ... kita selalu anggap kita betul dan yang salah tu orang lain ... belajar lah terima hakikat setiap insan ada kekurangan dan kelebihan ... tangani sikap egois tu dengan lebih berhemah ... belajar hargai perasaan orang lain jugak ... dan paling utama banyakkan sabar ...'
... rentetan kisah ' duka nestapa ' ni ... tidak sedikit pun membuka ruang dalam hati aku untuk menyesali keputusan yang pernah aku buat ... dan tentunya tidak mungkin aku berpaling mengintai sejarah silam ... apa yang aku putuskan saat itu masih relevan sampai bila-bila ... kerana sekali kaki melangkah ... aku akan terus melangkah ...
... hanya aku terkilan sangat pada waktu tu ... pelbagai andaian dan tanggapan yang semua menjurus menyalahkan aku ... sikap berdiam diri dan ' no komen ' aku ... seolah-olah mengiya segala telahan ... memang aku sedih ... tapi hanya aku yang tahu apa yang terbaik untuk aku ...
... dari kejauhan ini aku doakan ' kesejahteraan dan kebahagiaan yang berkekalan sepanjang hayat ' ...amin ...


* terima kad raya dari Nur Hannan ( ... tahun ni raya dengan abah ! ... alhamdulillah )

No comments: