Friday, October 10, 2008

aku dan ayin

* malam tadi masa ngah selongkar laci ... cari polisi insuran takaful aku jumpa surat yang dikirim oleh ayin bertarikh ogos 1999 ... masih terlipat rapi dalam sampulnya ... membaca coretan yg ditaip kemas membuat aku terimbau oleh kenangan yang pernah kami lalui bersama ...

* kami kenal ketika sama2 merantau kerana tugas ... lokasi tempat kerja yang pisahkan oleh aras saja membuat aku dan ayin sering berjumpa ... apalagi laluan yang sama untuk pulang menjadikan kami lebih akrab ...

* memulakan hidup sendiri dengan menyewa rumah yang dihuni bersama 10 orang ketika tu satu pengalaman yang banyak pahit dari manisnya ... dan masa pun berlalu hingga le tinggal aku dan ayin kat rumah tu ( ... sebab mungkin jawatan kami lebih stabil ) ... dari berjalan kaki ke office ... aku dan ayin berbasikal ... dan disebabkan hanya berdua sahaja ... maka dapur kat rumah tu kekadang jer berasap ! ( ... biasa le ! orang bujang beli kat luar jer lagi mudah deh ! )

* Ogos 1997 - kami pindah rumah ( rumah lama tu anak tuan rumah nak duduk ) ... kami sewa rumah x jauh dari taman lama ... tapi kejiranan kat lorong rumah baru ni ... semuanya " orang kita " dan kebanyakan surirumah x mcm rumah lama ... mula2 tu rasa janggal gak sebab pepagi lagi diorang dah ' mesy. ' kat luar rumah ... setiap kali keluar rumah aku akan sedekah kan senyum kat ' mereka ni ' ...

* kat sini aku lebih seronok sikit sebab lokasi rumah dan jalanraya lebih dekat ... x perlu le letih menapak untuk tunggu bas ... balik kampung ( ... setiap ari sabtu aku mesti balik kampung ) ...
maka tinggal ayin kat rumah sendirian ... lagipun kerje dia adakalanya memerlukannya stay kat office sampai malam ( ... kerje kat bank ) ... kat rumah ni jugak ... aku mula belajar memasak sendiri ... resepi yg ringkas jer ... bila ayin x de ot ... kami akan rancang masak special sikit ... ala2 western gitu ... !

* walaupun serumah tapi bila menonton tv kami akan masuk bilik sendiri ... sebab kami punya citarasa berbeza pasal filem ... hehehe ! ...
suasana tenang mula berkocak bila ... terdengarnya desas desus pasal ayin ( ... dgn kwn lelaki ) aku sebenarnya x ambik pusing sangat pasal hal peribadi ayin ... hanya berpesan ' jgn bawak lelaki bukan muhrim masuk dlm rumah ' ... dan dia x komen ape2 pasal tu ...

* dis 1998 - ayin ambik keputusan keluar dari rumah ... atas alasan nak jaga nenek dan jimatkan kos sebab nak smbung study kat Uitm ( ... PJJ ) dan dia minta kebenaran untuk menginap jika ' kemalaman ' sebab kerje ... aku sendiri x kisah ! ... kerana aku anggap dia dah macam adik ...

* insiden mengaibkan malam aidil adha 1999 bagai titik hitam yang menoktahkan keakraban kami ... aku benar-benar terkejut ... apa yang aku ingat ptg tu ayin ada call mintak kebenaran untuk tidur kat rumah tu sebab dah tertinggal bas terakhir ... so aku hanya berpesan ' ... ayin call nenek dan masak le apa yang ade ' ... kejutan panggilan telefon malam tu dari seorang teman buat aku ' terpana ' " ... x mungkin ayin buat begitu "

* pelbagai cerita mula tersebar dan aku juga terkena tempiasnya ... terasa bagaikan orang memandang sinis ... masa tu aku berharap sesangat ayin akan menghubungi aku untuk bercerita apa sebenarnya yang berlaku ... aku terus menunggu dan menunggu ... tapi hampa dan pada waktu yg sama jugak semakin galak orang bercerita ... buat aku keliru ! ( ... januari 2000 aku keluar dari rumah tu )

* hampir sebulan kemudian baru le aku terima coretan ini ... aku marah dan kecewa dengan sikapnya ( ... hanya arwah emak selalu pesan ... jgn percaya apa yg kita dengar ... mungkin kisah sebenarnya lain ... ) kini aku membaca lagi coretan itu tapi dalam suasana yang beza ... berkali2 membacanya menimbulkan pesepsi yang lain dari dulu ...

* ayin ! sempena syawal ni ... maafkan akak kerana menjauhkan diri selepas insiden itu ... akak gagal mengawal perasan marah dlm diri ketika itu ... kini bila mendengar kesulitan yg menglingkari kehidupan ayin ... akak amat sedih tapi kita bagaikan jauh terasing ...

* ... sentiasa berharap kami akan akrab macam dulu ... mungkinkah terjadi ? ...

2 comments:

CintaDalamHati said...

salam...
stiap org x tlepas dr mlakukan kesilapan.. smoga keakraban itu akan kembali terjalin walau apapn yg pernah terjadi..

kesturi said...

... sntiasa berdoa semoga Allah perkenankan ... tapi sampai saat ini perasan kesal masih terkesan kat hati ... huhuhu !