Wednesday, October 22, 2008

... ke mana hilangnya ' Melayu '

... ungkapan ' bahasa melambangkan bangsa ' memang indah bunyinya ... tapi dalam era manusia berlumba2 mengejar kemajuan yang 'kununnya' lebih bertamadun ... aku x pasti samada ungkapan ni masih boleh diguna pakai atau tidak ...
... melihat pada situasi gelagat orang ' politik ' masakini sudah cukup merungkai segalanya ... tuduh menuduh dah jadi kebiasaan ... sindir menyindir dah macam mainan ... dan tentunya saman menyaman dah jadi satu ' trend ' pulak ...
... ke mana hilangnya budaya ... bahasa ' Melayu ku ' yg pernah dijunjung dan di agung ...

" Apa tanda Melayu yang bijak,
berfikir dahulu sebelum bertindak
Apa tanda Melayu beradab,
berfikir dahulu sebelum bercakap
Apa tanda Melayu bertuah,
berfikir dahulu sebelum bermadah
Apa tanda Melayu berakal
berfikir dahulu sebelum berbual "

lagi satu ungkapan yg aku suka nak kongsi ...

" Siapa bercakap kasar langgar
malangnya banyak celakanya besar "
" Siapa berkata kasar langgar,
budinya rendah imannya longgar "

* kata indah ni aku ' jumpa ' kat bh 22/10 ... kenapa aku suka dengan ungkapan ni ...? mungkin sebab aku x nak termasuk dalam golongan " Melayu mudah lupa " kut ... hehehe


No comments: